Audi SQ7 en SQ8 zijn terug, nu met benzinemotor
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2Fsq816-9.png)
De S-versies van de Q7 en Q8 keren terug in het Audi-programma. Dit jaar zijn de SQ7 en SQ8 weer leverbaar, maar dit maal met een benzine- in plaats van dieselmotor.
Een opvallende stap, aangezien Audi zijn S-versies van de meeste types juist speciaal voor de Europese markt van een zelfontbrander voorziet. Echter de vraag naar dieselmodellen neemt volgens de autobouwer sterk af, zodat de fabrikant voor de vernieuwde editie van de SQ7 en SQ8 de overstap maakt op een benzinemotor, zoals die elders in de wereld al in de productlijn beschikbaar was.
Vermogen Audi SQ7
Audi kiest voor de 4.0 TFSI V8-motor van zustermerk Porsche. De achtpitter levert in zowel de SQ7 als de SQ8 een vermogen van 507 pk en een koppel van 770 Nm. Daarmee levert de achtpitter weliswaar 72 pk meer dan de oliegestookte V8 in het vorige type, het koppel ligt met 770 Nm precies 130 Nm lager. Het prestatieniveau gaat er op vooruit als je naar de sprint 0-100 km/h kijkt. De acceleratieproef voltrekt de wederom vernieuwde SQ7 in 4,1 tel, waar zijn voorganger 4,8 seconden nodig had. De topsnelheid wordt onveranderd begrensd op 250 km/h. De SQ8 laat exact dezelfde cijfers noteren.
Hoger brandstofverbruik
De overstap van een dieselmotor naar een benzinekrachtbron betekent wel dat het brandstofverbruik fors toeneemt. De SQ7 nam elke 100 km genoegen met 7,4 liter dieselolie. De SQ7 met dubbel geblazen benzineblok consumeert ondanks de aanwezigheid van cilinderuitschakeling 12,1 liter per 100 km. Dientengevolge ligt de CO2-uitstoot fors hoger en die extra grammen (bijna 80!) uitstoot zie je in Nederland direct terug in de BPM.
Aangepast onderstel
Vanwege de harttransplantatie verandert de gewichtsverdeling van de SQ7 en SQ8, waardoor Audi zich genoodzaakt voelt om het onderstel aan te passen.Luchtvering is standaard en werkt adaptief. De mate van comfort en dynamiek kan via het Audi Drive Select-menu door de chauffeur worden bepaald, al spelen de standaard 20 inch (SQ7) en optionele 21 (standaard op SQ8), 22 en 23 (alleen op SQ8) inch wielen daar ook een rol bij. Vierwielaandrijving is uiteraard voor de krachtoverbrenging op het asfalt aanwezig en optioneel kan de liefhebber voor een sportdifferentieel in combinatie met actieve rolstabilisatie kiezen. Vierwielbesturing moet de twee SUV’s wendbaar maken.
Prijzen Audi SQ7 en SQ8
Audi start de levering van de SQ7 en SQ8 dit najaar. Voor hoeveel euro de twee SUV’s de weg opgaan is nog niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Heb jij een SUV? Dan komt de opwarming van de aarde door jou
-
De zevenzits SUV van Porsche is nog groter dan de Cayenne
-
Suzuki laat volledig elektrische SUV zien: de eVX
-
SUV of cross-over: McLaren op zoek naar meer winst
-
McLaren zou nooit een SUV bouwen! Maar doet het nu toch …
-
Polestar 3: Is dit dé nieuwe performance SUV?!!
-
Wordt dit de elektrische auto van het volk?
-
Woningtekort? Deze Skoda Enyaq iV camper is de oplossing!
-
Hoe sommige Nederlanders hun elektrische auto spotgoedkoop opladen
-
Nieuwe EU-regels maken het leven bezitters van elektrische auto’s makkelijker
-
Dit is Lamborghini’s eerste plug-in hybride V12: de Revuelto!
-
Uitgelekte beelden onthullen nieuwe Lamborghini Revuelto