Autovisie
Autovisie Nieuws 15 jul 2020

Tesla Supercharger V3 ook in Nederland: sneller dan ooit, maar…

De nieuwste en snelste lader van Tesla is er sinds kort ook in Nederland. Het gaat om de Supercharger V3 met een piekvermogen van 250 kW. De nieuwe generatie laadpunten zorgt ervoor dat een Model 3 Longe Range na 5 minuten opladen weer 120 km kan rijden, maar er zijn wel wat haken en ogen.

De eerste Supercharger V3-locaties bevinden zich in Rijswijk en Apeldoorn. Er is plaats voor twaalf voertuigen die tegelijk opgeladen kunnen worden. Uitbreidingen staan op het programma, binnenkort openen ook in Uden en Akersloot nieuwe Supercharger V3-laadpunten.

Zo werkt de Tesla Supercharger V3

Tesla kondigde de derde generatie van zijn Superchargers in maart van 2019 aan. Het piekvermogen is met 250 kW aanzienlijk hoger dan dat van de tweede generatie, die moet het namelijk doen met 150 kW. Dat hoge vermogen is mogelijk door een nieuw ontwerp met dunnere vloeistofgekoelde kabels. De kabels van de V2-versie zijn aanzienlijk dikker en worden met lucht gekoeld. Door de vloeistofkoeling kan niet alleen meer vermogen door de kabels, maar zijn ze ook flexibeler.

Al dat vermogen gaat overigens niet naar één batterij. Een accupakket van een Tesla bestaat uit duizenden kleine cellen die allemaal opgeladen kunnen worden. De winst zit ‘m dus vooral in het tegelijk kunnen laden van meer cellen in het accupakket. De Model 3 Longe Range en Model Y ondersteunen laden met 250 kW, maar bij de Model S en X hangt dat af van de softwareversie.

Sneller laden, maar alleen onder optimale condities

In de meest optimale omstandigheden kan een Tesla Model 3 Longe Range na 5 minuten opladen met een Supercharger V3 weer 120 km rijden. Het is echter geen garantie, want die omstandigheden zijn nogal specifiek.

Uit eerste tests blijkt dat laden met de V3 Supercharger het snelst gaat als de batterij nog tussen de 10 en 50 procent energie heeft. Ook vereist het dat On-Route Battery Warmup gebruikt wordt. Dit wordt ingeschakeld wanneer een Tesla de opdracht krijgt om te navigeren naar een Supercharger. De auto warmt de batterij dan een beetje op zodat deze bij aankomst de perfecte temperatuur heeft om te laden. Is dit allemaal niet het geval? Dan zal laden niet heel veel sneller gaan dan bij een V2 Supercharger.

Locaties in Nederland

De eerste Nederlandse Supercharger V3 bevindt zich bij een hotel en restaurant aan de Laan van Hoornwijck 29 te Rijswijk, met de A4 en A13 om de hoek. Het laadpunt is daarmee een belangrijke ondersteuning voor reizigers naar Amsterdam en Rotterdam. Er is plaats voor twaalf voertuigen.

De tweede Supercharger V3 staat in Apeldoorn-Oost aan de Landgoedlaan 26. Dat is een aanvulling op de bestaande Supercharger aan de Van Golsteinlaan 20 in Ugchelen, onder de rook van Apeldoorn en langs de A1.

Later openen ook V3 Superchargers in Akersloot (Noord-Holland), waar straks acht voertuigen kunnen laden. In Uden (Noord-Brabant) wordt een groter laadpark gebouwd met maar liefst 24 palen. Wanneer deze punten precies klaar zijn, is nog niet bekend.