Vroeger was er een duidelijke rolverdeling: een Audi stond boven een Volkswagen en een Porsche boven een Audi in het modellengamma van de Volkswagen Group. Tegenwoordig zijn de verschillen tussen de merken kleiner dan ooit. Volkswagen positioneert de nieuwe Touareg zelfs als dé premium SUV. Is dat ook aan de prijs te zien? En zijn de verschillen tussen de Audi Q7 en Porsche Cayenne groot? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.

Volkswagen Touareg: twee diesels

De Volkswagen is er voorlopig in twee smaken: een 3.0 V6 TDI 4Motion met 231 pk en een versie met 286 pk. Beide varianten zijn gekoppeld aan een achttraps tiptronic-automaat. De prijzen beginnen bij respectievelijk 79.750 en 89.750 euro.

Dit is standaard

Uiteraard zijn er verschillende uitvoeringen, maar laten we eerst even naar de standaarduitrusting kijken. De Touareg heeft standaard LED-verlichting vóór en achter, lichtmetalen 18-inchwielen, adaptieve cruisecontrol, Front Assist, Park Distance Control vóór en achter, een elektrisch bedienbare achterklep, Lane Assist, het ‘Discover Pro’ radio-, navigatie- en multimediasysteem en diverse mobiele online diensten (Car-Net).

Volkswagen TouaregVolkswagen Touareg


Elegance of Atmosphere

Wie meer uitrusting wenst, kiest een Touareg Elegance of Atmosphere. Grote verschillen tussen deze twee versies zijn er niet. Beide hebben namelijk lederen bekleding ‘Vienna’, meervoudig elektrisch verstelbare comfortstoelen, verchroomde sierlijsten rond de ruiten, met chroom afgewerkte bumpers en sfeerverlichting. Het verschil zit hem in de interieurafwerking: de Elegance heeft geborsteld aluminium inlegdelen en in de Atmosphere zijn de inzetten gemaakt van zogenoemd openporig eikenhout.

Touareg R-Line

De Touareg R-Line legt de nadruk op sportiviteit en is voorzien van dezelfde extra’s als de Elegance, maar voegt hier nog lichtmetalen 19-inchwielen, R-Line-bumpers vóór en achter, wielkastverbredingen in carrosseriekleur, een verwarmbaar R-Line-stuurwiel, zwarte hemelbekleding en zwarte lederen bekleding in R-Line design aan toe. De meerprijzen? Voor de Elegance en Atmosphere brengt Volkswagen 6.820 euro extra in rekening, voor de R-Line 8.800 euro. De Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI 4Motion (286 pk) R-Line vormt nu met 98.550 euro de duurste uitvoering.

Innovision Cockpit

De Innovision Cockpit waarover Volkswagen vol lof spreekt is – hoe kan het ook anders – niet standaard. Toch wil je hem wel hebben, want de twee displays – een 12-inch instrumentenpaneel (Active Info Display) én een 15-inchdisplay van het nieuwe ‘Discover Premium’ infotainmentsysteem – maken het interieur af. De Innovision Cockpit kost als losse optie 3.395 euro. Veel slimmer is om het Innovation-pakket te nemen. Kost je wel 7.510 euro, maar je krijgt dan behalve de Innovision Cockpit ook een Dynaudio Sound System, een head-updisplay, DAB+-radio, LED Matrix-koplampen en 3D led-achterlichten, draadloos opladen van de mobiele telefoon, een verwarmbare voorruit en een dodehoeksensor voor ‘Blind Spot Assist’.

Audi Q7

De Audi Q7 dan. Ook die biedt keus uit slechts twee dieselmotoren. Het gaat om een 3.0 TDI ultra quattro met 218 pk – leverbaar voor prijzen vanaf 83.665 euro – en de 3.0 TDI quattro met 272 pk, die 93.035 euro kost. Audi koppelt beide motoren aan een achttraps tiptronic-automaat. De vanafprijzen liggen dus iets boven die van de Touareg, terwijl de Volkswagen standaard wel meer vermogen levert. In die zin is de Volkswagen Touareg dus iets aantrekkelijker. Je krijgt immers meer voor minder.

Opties niet goedkoop

Audi doet opties niet goedkoop van de hand. Voor het Pro Line Plus betaal je bijvoorbeeld al een stevige 10.900 euro, de vanafprijs van een Suzuki Celerio. Het is een feit dat een Audi Q7 zonder dit pakket niet compleet is, want Pro Line Plus bestaat onder meer uit de virtual cockpit, MMI-navigatie plus, parkeerhulp plus, lederen bekleding, een Bose Sound System met 3D sound, een achteruitrijcamera en led-koplampen. De prijs overstijgt met dit pakket al snel de 100.000 euro. Vink je nog meer optiepakketten aan, dan loopt de prijs hard op. Het prijsverschil tussen een Audi Q7 met alleen het Pro Line Plus-pakket en een Volkswagen Touareg met Innovation-pakket blijft echter klein.

Porsche Cayenne

Bij Porsche is het een ander verhaal. Een Porsche Cayenne Diesel bestaat niet. De Cayenne-instapper heeft een 340 pk sterke V6-benzinemotor en kost op z’n minst 111.100 euro. Porsche is dus nog steeds overduidelijk duurder dan een Volkswagen of Audi, helemaal als je bij Porsche al vinkend door de optielijst ‘wandelt’. Toch is het een gegeven dat de prijsverschillen tussen een Volkswagen en Audi tegenwoordig bijzonder klein zijn. Het is geen prijskwestie meer, maar eerder een smaakkwestie.