Autovisie
Autovisie Nieuws 2 mrt 2022

Duik in de prijslijst: de Nissan Ariya

Met de Nissan Ariya levert het merk binnenkort eindelijk een tweede elektrische personenauto naast de LEAF. Het duurt nog even voor de Ariya wordt uitgeleverd, maar bestellen kan al wel. We nemen een duik in de prijslijst.

Zowel qua vormgeving als elektrotechniek markeert de Nissan Ariya een nieuw begin voor het Japanse merk. De elektrische aandrijving is doorontwikkeld en de designkenmerken gaan we zeer waarschijnlijk ook op andere modellen terugzien. Met name vanwege het chiptekort is de Nederlandse/Europese introductie uitgesteld tot halverwege dit jaar, maar bestellen kan al wel.

Motoren en uitvoeringen Nissan Ariya

Het aanbod van aandrijflijnen hangt bij de Nissan Ariya grotendeels samen met de uitrustingsniveaus. Het aanbod begint met de Advance. Die is voorzien van een 63 kWh batterij en een 160 kW (217 pk) sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft.

Daarna volgt de Evolve, die een 87 kWh batterij meekrijgt en een 178 kW (242 pk) sterke elektromotor die ook weer de voorwielen aandrijft. Optioneel is vierwielaandrijving, wat Nissan e-4ORCE noemt. De vierwielaandrijving ontstaat door een tweede elektromotor op de achteras, wat ook meteen een hoger systeemvermogen betekent. 225 kW (306 pk) om precies te zijn.

Het topmodel is de Performance. Ook die heeft het 87 kWh batterijpakket en twee motoren en dus e-4ORCE-vierwielaandrijving, maar dan met een systeemvermogen van liefst 290 kW (396 pk).

Prestaties Nissan Ariya

De Nissan Ariya Performance sprint in 5,1 seconden naar de 100 km/u en gaat door tot de 200 km/u. De instapper is overigens ook al niet mis, met een sprinttijd van 7,5 seconden en een top van 160 km/u. Overigens hebben beide voorwielaangedreven varianten een topsnelheid van 160 km/u en beide vierwielaangedreven versies een top van 200 km/u.

Actieradius Nissan Ariya

Ook niet onbelangrijk bij een elektrische auto is de actieradius. Niet geheel verrassend komt de Evolve met alleen voorwielaandrijving en de grootste batterij het verst: 500 kilometer volgens de WLTP-cyclus. De ‘instapper’ met kleinste batterij heeft ook de kleinste actieradius, al is die met 360 kilometer nog steeds ruim zat voor de meeste automobilisten. De Performance komt dankzij het extra vermogen 400 kilometer ver en de Evolve met vierwielaandrijving schopt het tot 480 WLTP-kilometers.

Prijzen Nissan Ariya

De prijslijst van de Nissan Ariya begint bij 47.390 euro voor de Advance met ‘lichtste’ aandrijflijn. De krachtiger Evolve met grotere batterij is er vanaf 56.390 euro, met vierwielaandrijving wordt dat 61.390 euro. Het topmodel Performance kost minstens 66.390 euro.

Uitvoeringen en uitrusting

De Nissan Ariya is als (soort van) vlaggenschip van het merk natuurlijk standaard al best rijk uitgerust. Enkele highlights: 19-inch lichtmetalen velgen, elektrisch verstelbare stoelen, verwarmde stoelen, stuur en voorruit, elektrisch bedienbare achterklep, een 12,3-inch display, uitgebreid infotainment met spraakbediening en draadloze smartphone-connectiviteit en natuurlijk een hele zwik aan assistentie- en veiligheidssystemen.

De Evolve breidt dat verder uit met onder andere adaptieve verlichting, een panoramadak (optioneel voor Advance), geventileerde voorstoelen met meer verstellingsmogelijkheden en geheugen, BOSE-audio, een head-up display, nog meer assistentiessystemen en niet onbelangrijk een 22 kW boordlader (optioneel voor Advance). Met e-4ORCE-vierwielaandrijving komen daar nog wat visuele aankleding en elektrisch instelbare zaken bij.

Topmodel Performance brengt ten opzichte van de Evolve alleen grotere 20-inch lichtmetalen velgen en nappalederen bekleding met zich mee. De toegevoegde waarde van de Performance zit hem dus vooral in de prestaties.

Kleuren en wielen

Over visuele aankleding gesproken: standaard is de Nissan Ariya gespoten in Ceramic Grey. Na een reeks zwart- en grijstinten (900 à 1.000 euro meerprijs) komen we bij de ‘echte’ kleuren. Die worden altijd gecombineerd met een contrasterend zwart dak. Heel opvallend zijn de kleuren Akatsuki Copper en Tinted Red voor 1.300 euro extra. Wat subtieler zijn Burgundy en Pearl Blue, met een meerprijs van 1.400 euro. Het kleurenaanbod is voor iedere uitvoering identiek.

Ook het interieur is er in meerdere tinten, maar die hangen wel samen met de uitvoering. De Advance is vanbinnen altijd volledig zwart, de Performance altijd een soort licht grijsblauw kleurtje. De Evolve is naar keuze zwart, heel lichtgrijs (eigenlijk meer een soort gebroken wit) of datzelfde grijsblauw. Daarbij is zwart standaard, kost lichtgrijs 1.000 euro extra en blauw 1.500 euro.

Voor de wielen een vergelijkbaar verhaal: standaard 19-inch lichtmetaal, voor de Evolve is 20-inch een optie à 1.000 euro en voor de Performance zijn diezelfde 20-inch velgen standaard.

Onze keuze? In principe Pearl Blue met de standaard 19-inch velgen. Die zijn echt al groot zat. Toch zouden we de Performance bestellen in dat knalrood met de 20-inch velgen. Als je voor het topmodel gaat, moet je wel opvallen.

Nissan Ariya zelf samenstellen

Zie je de Nissan Ariya wel zitten? Of heb je liever de LEAF of een andere Nissan? Hoe dan ook, al deze modellen zijn eenvoudig zelf samen te stellen op www.nissan.nl. Ook vind je daar natuurlijk het volledige overzicht van de uitrustingen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.