Op het eerste gezicht doet de DS E-Tense denken aan de GT-concept car van Citroën, waarvan uiteindelijk een rijdend exemplaar is vervaardigd. Of de DS E-Tense eenzelfde weg zal bewandelen is, is niet bekend. Vooralsnog heeft het studiemodel één doel. De schijnwerpers tijdens de Autosalon van Genève volledig op DS te richten.

ds_e-tense_concept_1ds_e-tense_concept_1


De E-Tense biedt alles wat het relatief nieuwe Citroën-merk niet te bieden heeft. Het is een adembenemende en bloedstollende auto om te zien, voorzien van een elektrische aandrijflijn. Maar het merk is dan ook nog te jong om met een dergelijk concept op de markt te komen. De fabrikant teert nu nog op de oude modellen die tot voor kort onder Citroën-label werden verkoch. Tenminste, in Europa, want elders op de ze planeet (lees China) zijn wel specifieke DS-modellen leverbaar.

Sportwagen

Met de concept car doet DS niets anders dan schreeuwen om aandacht. Het merk wil met dit sexy model aantonen waartoe het in staat is, ondanks dat de markt op een productiemodel van de E-Tense (nog) niet zit te wachten. De sportwagen behoort ook nog niet tot het modellengamma waar de Fransen aan werken. Aan elektrotechniek daarentegen wordt door de autobouwer wel hard gewerkt. Nog voor de afsluiting van dit decennium moet een elektromodel onder één van de PSA-labels op de markt komen. Ga er gevoeglijk maar vanuit dat dat niet een sportcoupé zal zijn.

Actieradius

De E-Tense beschikt over een 296 kW (402 pk) sterke elektromotor, die een koppel genereert van 516 Nm. DS claimt dat de elektromotor de sportcoupé in 4,5 tellen van stilstand naar 100 km/h katapulteert en een topsnelheid haalt van 250 km/h. Wie dergelijke cijfers wel gelooft en kalm aan doet zou op een volle acculading 360 km moeten halen.

LEES OOK: VINTAGE DUBBELTEST - DS 5 VERSUS CITROËN DS19

De elektrische aandrijflijn is verpakt in een strak gelijnde carrosserie van 4,72 meter lengte, 2,08 meter breedte en 1,29 meter hoogte. Leuke features zijn de buitenspiegels, waarin echter geen spiegelglas maar camera’s zijn opgenomen. Ook een achteruitkijkspiegel ontbreekt, aangezien de achterzijde van de sportcoupé volledig gesloten is. De lichtunits bevatten led-lampjes, die tot 180 graden kunnen roteren en zodoende de lichtbundel op het in- en uitstappen van de inzittenden richten.