Van deze Ford Fiesta moeten we helaas afscheid nemen
Slechts nieuws: een van de laatste driedeurs hatchbacks verdwijnt later dit jaar van de markt. De Ford Fiesta is er straks altijd en alleen als vijfdeurs model.
Liefhebbers van hatches weten het: een driedeurs is fraaier dan een vijfeurs. Maar daar denken de meeste consumenten heel anders over. Zij willen een praktische en compacte auto, en dus eentje met achterportieren. De vraag naar driedeurs hatchbacks neemt al jaren enorm af en dus is er ook vrijwel geen enkele driedeurs variant meer beschikbaar.
Niet meer in Nederland
Ford leverde in de vorm van de Fiesta nog altijd wel zo’n dynamische driedeurs. Niet in ons land trouwens, want hier is de carrosserievariant al een aantal jaren niet meer beschikbaar. Vanaf deze zomer geldt dat ook voor de gefacelifte variant: dan schrapt de autobouwer de driedeurs versie helemaal, aldus Automotive News Europe. Best opvallend, omdat Ford de Fiesta (en de versie met drie deuren) heel recent nog van een facelift heeft voorzien. Zelfs de heerlijke ST kun je nu elders in Europa nog als driedeurs bestellen. Dat kan niet anders dan een goede investering zijn, omdat het er niet veel van gaat bouwen.
Waarom trekt het dan nu ineens de stekker uit die Fiesta? Ford kent problemen bij de productie van het model. Er is een tekort aan onderdelen en door verschillende productiestops is het druk bezig om alle reeds bestelde modellen te verwerken. En omdat de vraag naar die driedeurs-versie sowieso laag is, richt het zich nu volledig op de vijfdeurs Fiesta.
Ford op MEB-platform
De Fiesta wordt gebouwd in Keulen en Ford haalt nu de bezem door die fabriek. Het maakt zich daar namelijk op voor de productie van een elektrische auto die vanaf dit jaar van de band moet rollen, en dus moet er ruimte op de productielijnen vrijkomen. De auto die Ford gaat bouwen maakt gebruik van het MEB-platform van Volkswagen. Een tweede elektrische Europese Ford verschijnt in 2024.
Lees ook:
Ook interessant
-
Eerste elektrische GT van Jaguar kan je dit jaar nog zien
-
Prinsjesdag 2024 – Hoe het kabinet elektrische rijders op kosten jaagt
-
Oei, stoer accelereren met Lamborghini Revuelto gaat flink fout
-
Zo bizar veel kost inschrijving voor beroemde Gumball 3000 Rally
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Dit is waarom de Nederlandse brandweer meer water moet inslaan
-
Voor 2238 euro extra maakt Volvo jouw EX30 superruim!
-
Koopje! Deze elektrische occasion rijd je al voor 7.500 euro
-
Exclusief: Lotus Theory 1 als 1.000 pk sterke Esprit-opvolger?
-
Waarom je de Audi e-tron GT misschien liever wil dan een Taycan
-
Koop dan! Want op deze Lightyear Zero krijg je 88 procent korting
-
‘Strenge Europese uitstootregels gaan miljoenen banen kosten’