Van deze Ford Fiesta moeten we helaas afscheid nemen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2Fford_fiesta_st_3-door_256.jpeg)
Slechts nieuws: een van de laatste driedeurs hatchbacks verdwijnt later dit jaar van de markt. De Ford Fiesta is er straks altijd en alleen als vijfdeurs model.
Liefhebbers van hatches weten het: een driedeurs is fraaier dan een vijfeurs. Maar daar denken de meeste consumenten heel anders over. Zij willen een praktische en compacte auto, en dus eentje met achterportieren. De vraag naar driedeurs hatchbacks neemt al jaren enorm af en dus is er ook vrijwel geen enkele driedeurs variant meer beschikbaar.
Niet meer in Nederland
Ford leverde in de vorm van de Fiesta nog altijd wel zo’n dynamische driedeurs. Niet in ons land trouwens, want hier is de carrosserievariant al een aantal jaren niet meer beschikbaar. Vanaf deze zomer geldt dat ook voor de gefacelifte variant: dan schrapt de autobouwer de driedeurs versie helemaal, aldus Automotive News Europe. Best opvallend, omdat Ford de Fiesta (en de versie met drie deuren) heel recent nog van een facelift heeft voorzien. Zelfs de heerlijke ST kun je nu elders in Europa nog als driedeurs bestellen. Dat kan niet anders dan een goede investering zijn, omdat het er niet veel van gaat bouwen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2Fford_fiesta_st_3-door_267.jpeg)
Waarom trekt het dan nu ineens de stekker uit die Fiesta? Ford kent problemen bij de productie van het model. Er is een tekort aan onderdelen en door verschillende productiestops is het druk bezig om alle reeds bestelde modellen te verwerken. En omdat de vraag naar die driedeurs-versie sowieso laag is, richt het zich nu volledig op de vijfdeurs Fiesta.
Ford op MEB-platform
De Fiesta wordt gebouwd in Keulen en Ford haalt nu de bezem door die fabriek. Het maakt zich daar namelijk op voor de productie van een elektrische auto die vanaf dit jaar van de band moet rollen, en dus moet er ruimte op de productielijnen vrijkomen. De auto die Ford gaat bouwen maakt gebruik van het MEB-platform van Volkswagen. Een tweede elektrische Europese Ford verschijnt in 2024.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F02%2FFORD_2017_Fiesta_ST_04-e1487944671502.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Camper-eigenaren opgelet! Duizenden Nederlanders recht op schadevergoeding
-
Deze nieuwe laadpalen van Lotus zorgen voor spanning bij Tesla
-
Origineel Max Verstappen-pak van Grand Prix Nederland te koop
-
Car of the Year: dit is de shortlist met beste auto’s
-
Lancia dood? Nee, dit is de nieuwe Ypsilon
-
Deze betaalbare gezinsauto met enorme actieradius is potentiële verkooptopper
-
Nederlandse EV-subsidie blijkt lachertje naast de rest van Europa
-
NSU Ro 80 is een betaalbare klassieker met wankelmotor
-
Waarom Porsche de Panamera Sport Turismo de nek omdraait
-
Covermodel: Sunbeam Harrington Le Mans – Heeft zijn root(e)s in de autosport
-
Deze Mercedes S-Klasse is ‘simply the best’ en ‘better than all the rest’
-
EV-rijders zijn vaak kansarme jongeren met een uitkering