Donkervoort komt met D8 GTO-S, RS én R
![](https://img.autovisie.nl/images/kPPEXiOyZbt5o5oRzgoVH64Fl-s=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2F18567_DO_Teaser_2016_01_3543x2362_B-e1454508278466.jpg)
Donkervoort breidt het gamma van de D8 GTO uit. De auto wordt leverbaar in drie smaken: S, RS en R. De laatste is puur gemaakt voor circuitgebruik.
![Donkervoort teaser](https://img.autovisie.nl/images/4hNBAH1uryyHqK4akxOX9U7IZgk=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2F18567_DO_Teaser_2016_01_3543x2362_B-e1454508278466.jpg)
Voor het eerst sinds 2005 is er weer een Donkervoort met ‘RS’ aanduiding. Met de vorige RS, de D8 270 RS werd in 2005 het ronderecord op de Nürburgring gereden. Van die auto werden 25 exemplaren gemaakt. De D8 GTO-RS wordt volgens Donkervoort de ultieme D8 GTO. Er worden veertig exemplaren van gemaakt en de auto gaat 198.613,73 euro kosten, inclusief BTW en BPM. In de afgelopen twee jaren is de auto compleet nieuw ontwikkeld, zowel op het gebied van design als techniek. In juni wordt hij geïntroduceerd.
![](https://img.autovisie.nl/images/JHMIf9mCbsKK48r32LvtP5wN9eg=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2Falledrie.jpg)
“Klaar voor circuitgebruik”
Nog extremer wordt het met de D8 GTO-R. In de eerste afbeelding is al te zien dat Donkervoort serieuze plannen heeft met de auto. Op de eerste afbeelding vallen vooral de grote achterspoiler en de hardtop op, maar je kunt erop rekenen dat hij compleet klaar is voor circuitgebruik. Het is de eerste auto in de geschiedenis van het merk die alleen bedoeld is voor circuitgebruik. Hij komt in het najaar op de markt voor een prijs van 251.173 euro, ex. btw.
“Comfortabeler”
Naast de RS en de R komt Donkervoort ook nog met de D8 GTO-S, een auto die vooral bedoeld is voor straatgebruik. Qua uiterlijk verschilt hij minimaal met de D8 GTO, maar onderhuids zijn er toch de nodige aanpassingen gedaan. Zo moet hij comfortabeler worden en daarmee beter geschikt voor toertochten. De eerste D8 GTO-S wordt al in maart geleverd. De auto kost 154.400,33 inclusief BTW en BPM.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?