Ford F-150 Raptor doet mee aan Best in the Desert
De Ford F-150 Raptor komt pas later dit jaar op de markt in de Verenigde Staten, maar deze week gaat al een exemplaar deelnemen aan de raceserie Best in the Desert. Om het spannend te houden is de auto vrijwel helemaal standaard.
Ford gaat met de ultieme versie van de F-150 strijden om de titel in de Factory Stock-klasse, een nieuwe raceklasse voor de woestijnserie. Deelnemers mogen een paar zeer minimale wijzigingen toepassen aan de auto’s in die klasse. Zo heeft Ford de Raptor een rolkooi gegeven en de benodigde rally-apparatuur, andere stoelen, LED-lampen aan de voorkant en iets sterkere schokbrekers.
“450 pk en ruim 600 Nm”
Waar de vorige Ford F-150 Raptor nog een 6,2 liter V8 met 417 pk en 588 Nm had, moet de nieuwe het doen met een 3,5 liter V6 EcoBoost motor. De officiële specificaties van de aluminium V6 zijn nog niet vrijgegeven, maar in Amerika wordt gesproken van ruim 450 pk en ruim 600 Nm. Daarbij komt dat de Raptor zo’n 230 kg lichter is geworden dan zijn voorganger. De automatische zesbak heeft ook plaatsgemaakt voor een moderner exemplaar met tien verzetten. Hij mag dan lichter zijn geworden en liever voor het milieu, het uiterlijk is nog steeds even gemeen.
De Best in the Desert raceserie bestaat uit zes races. De eerste gaat van start op 4 februari in Parker, Arizona. De laatste race wordt gereden op 1 december in Nevada.
Lees ook:
Ook interessant
-
Flitspaal betrapt bijzondere bestuurder op snelheidsovertreding
-
De elektrische Lynk & Co 02 maakt de Volvo EX30 overbodig
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland