Dodge gooit SRT definitief aan ‘Charger’
Dat de Dodge Charger met een verbrandingsmotor aan de beademing lag, wisten we al langer. Even was er nog even hoop voor een laatste model met een rasechte V8, maar dat bleek ijdel. De nieuwe Charger Daytona SRT Concept maakt aan alle geruchten een einde.
Bovendien werd begin deze maand al door een woordvoerder van Dodge bevestigd dat de volgende generatie Chargers, EV’s zouden worden.
De Dodge Charger Concept
Om alvast in de stemming te komen voor de onvermijdelijke elektrificatie van de iconische muscle car, trekken de Amerikanen het doek af van de fonkelnieuwe Dodge Charger Daytona SRT Concept. Een EV met prestaties die bepaald niet onder doen voor de modellen met een verbrandingsmotor.
Tenminste, als we Dodge moeten geloven. Zij verzekeren ons namelijk dat de futuristische muscle car in zowat ieder opzicht sneller is dan de Hellcat. Dat zijn grote schoenen om te vullen, dus eerst zien dan geloven. De fabrikant komt met veelbelovende woorden, maar een spec sheet was geen overbodige luxe geweest.
De techniek van de Charger
Technisch laat Dodge dus niet veel los over de Charger. Wat we echter wel weten is dat de auto een 800-volt boordnet heeft en dat vierwielaandrijving standaard is.
Daarnaast, en dit vind iedereen leuk – waarschijnlijk ook de grootste criticasters van EV’s – heeft de auto een heuse boostknop! Daarmee kan je gedurende korte periodes het beschikbare vermogen van de auto verhogen. Perfect voor situaties waarin je écht heel snel iemand moet passeren. Als je je als een straaljagerpiloot wil voelen, is dit dé auto die je moet hebben.
Dodge heeft ook aan het geluid gedacht
Een van de redenen waarom het einde van de traditionele Charger een flinke tegenslag voor de autowereld is, is het einde van het oorverdovende geluid dat de muscle cars produceren. Dat gaat bij EV’s normaliter natuurlijk verloren. Maar daar heeft Dodge wat op gevonden!
“De Dodge Charger Daytona SRT Concept heeft prestaties die verder gaan dan die van de befaamde SRT Hellcat motor. Dat gaat samen met een uitlaatgeluid, een unicum binnen de industrie,” aldus Dodge. De ‘Fratzonic Chambered Exhaust’, zoals het systeem heet, stuurt het unieke geluid die de EV produceert door een versterker en stemkamer aan de achterzijde van het voertuig. Zo klinkt het.
Dit bericht op Instagram bekijken
De auto produceert maximaal zo’n 126 decibel aan geluid, evenveel als een Hellcatt. Het zal ongetwijfeld niet bij iedereen in de smaak vallen, maar volgens Dodge moet dit de toekomst worden wat betreft het geluid van muscle cars.
Het design en interieur
Aan de voorzijde zien we een typische, maar toch modernere variant van de gebruikelijke voorzijde van een Charger. De R-Wing, zoals Dodge het noemt, is een hommage aan het klassieke Dodge Charger Daytona design, maar heeft ook een praktische functie. De R-Wing stuurt lucht richting de opening wat de hoeveelheid downforce moet doen toenemen. Aan beide zijdes zijn er koolstofvezel luchtinlaten toegevoegd, wat de auto aerodynamischer moet maken. Extra range dus!
Dan is er nog de terugkeer van de Fratzog badge. Deze badge was te vinden op Dodge modellen tussen 1962 en ’76, maar krijgt ook een plekje op de concept car. Een soort terugblik naar het verleden.
Het is en blijft een concept car, dus dat betekent schermen. Ook in deze muscle car. Op het dashboard is een aanzienlijk 12,3-inch scherm te vinden, maar het instrumentarium doet daar nog een schepje bovenop. Dat is namelijk een 16-inch curved display. Andere aspecten die interessant zijn aan de Charger zijn het nieuwe en dunnere stuur, de lichtgewicht racestoelen en het panoramische dak.
Hoe dan ook, als dit is wat de nieuwe generatie Dodge Charger ons gaat brengen, hebben we in ieder geval iets om naar uit te kijken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Ontwerpfout in bruggen en viaducten: dreigt er instortingsgevaar?
-
Politie ruilt Audi A6 in voor nieuwe dikke diesel met flink prijskaartje
-
Populairste auto van Nederland ziet er nu totaal anders uit
-
In deze gemeentes kruipen ze het vaakst met drank op achter het stuur
-
Citroën-topman tegen Autovisie: ‘Wij werken niet aan een nieuwe Eend!’
-
Nvidia: ‘Zelfrijdende auto’s komen nog lang niet, wat Tesla ook beweert’
-
Polestar wil Tesla-kopers lokken die Elon Musk zat zijn
-
Maybach van Huawei: dit is de Maextro S800
-
Duurtest Microlino 45 km/h: per ongeluk op de autoweg
-
Polestar geheimzinnig over uitstellen 6, maar de reden laat zich raden
-
Bedenkelijke one-off Lamborghini is voor dubieuze beroemdheid
-
Citroën roept tienduizenden Nederlandse auto’s terug om veiligheid