Dodge: ‘Einde van V8 met superchargers is nabij’

Dat de verbrandingsmotor geen eeuwig leven heeft, weten we. Dat durft het Amerikaanse Dodge ook toe te geven.

Je overgeven aan elektrificatie is voor sommige merken een stuk makkelijker dan voor andere. Een hoop fabrikanten worden vandaag de dag al niet meer geroemd om de fantastische motoren die ze maken, en dus is de overstap naar een (volledig) elektrische aandrijflijn niet zo lastig. In veel gevallen past zo’n krachtbron zelfs beter bij een bepaalde auto, door het directe koppel of de geruisloze aandrijflijn. Maar als je verkoopsucces vandaag de dag nog afhangt van brullende V8-motoren, lijkt zo’n overstap veel lastiger.

Hellcat

Die overstap is voor een merk als Dodge echter wel onvermijdelijk. De Amerikaanse muscle car-bouwer is nog altijd geliefd door de geweldige achtcilinders die het maakt. Bovendien zijn de modellen die het momenteel bouwt krankzinniger dan ooit. Met name de Hellcat-varianten, die enorm veel vermogen voor een relatief lage prijs leveren. Maar dat betekent niet dat ze voor altijd kunnen blijven bestaan.

dodge_challenger_srt_demon_41

“De dagen van de 6,2-liter V8 met supercharger zijn geteld”, zei Tim Kuniskis, CEO van Dodge, onlangs tegenover CNBC. “Ze zijn absoluut aan hun einde door de enorme kosten die we moeten maken om ze te behouden. Maar wat betreft de prestaties van die aandrijflijnen is het einde nog niet in zicht.”

Gekke mensen

Daarmee doelt Kuniskis uiteraard op het prestatiepotentieel van elektrificatie, in hybride of volledige vorm. Die maakt auto’s immers bloedsnel, zoals we nu al zien bij Tesla en Porsche, en in de toekomst bij Lotus en Rimac. “De hele wereld maakt de overstap naar elektrificatie. En ook wij weten dat het eraan zit te komen. Tegen die tijd is de prijs van die technologie gedaald en dan… Dan komen er ‘gekke mensen’ die elektrificatie niet met een economisch motief gebruiken, maar de techniek juist prestatiegericht inzetten”, zo legt Kuniskis uit.

Vandaar dat de CEO van Dodge ook enthousiast is over die elektrische toekomst van het merk. “Ik denk dat we daardoor niet ‘van de klif kunnen vallen’. Zonder die technologie, zonder elektrificatie, zouden we nu in 1972 leven”, vertelt hij, doelend op de oliecrisis van destijds die er voor zorgde dat fabrikanten schonere en zuinigere auto’s moesten gaan bouwen.