Dit is waarom Polestar nú pas auto’s mag verkopen in Frankrijk
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fpolestar_2_35.jpeg)
Wat Polestar gepresteerd heeft, is knap. Vanuit het niets – nou ja, met steun van moederbedrijf Volvo – heeft het Chinees-Zweedse elektromerk een sterke positie op de automarkt veroverd. Behalve in Frankrijk, want daar lag Citroën dwars. De Franse fabrikant vindt het poolster-logo te veel op zijn eigen dubbele chevron lijken. Tot nu…
Niet dat de mening van Citroën is veranderd, overigens. Het merk vindt nog steeds dat het Polestar-beeldmerk (twee chevrons met de punten naar elkaar toe) te veel weg heeft van zijn dubbele chevron. Maar de strijdende partijen hebben een schikking getroffen, zo meldt de Franse krant Le Monde. Citroën heeft zijn klachten ingetrokken, waarschijnlijk in ruil voor enkele miljoenen euro’s uit Zweden. Case closed!
Polestar mocht in Frankrijk twee jaar lang geen auto’s verkopen
In juni 2020 ving Polestar nog bot bij de Franse rechter. Het merk moest Citroën 150.000 euro, plus proceskosten, betalen en mocht zes maanden het poolster-embleem niet in Frankrijk gebruiken. Die beperking is nooit opgeheven, dus heeft de Volvo-dochter in de afgelopen twee jaar geen auto’s verkocht bij onze verre zuiderburen. Zelfs de website moest uit de lucht.
Citroën wilde Polestar zelfs in heel Europa laten verbieden
Eerder dit jaar stapte Citroën naar het Europese hof om een verkoopverbod voor heel Europa te krijgen. Zover is het dus niet gekomen. Citroën en Polestar hebben een schikking getroffen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fcitroen_c5_aircross_174.jpeg)
Dus kunnen de Fransen nu eindelijk een Polestar 2 aanschaffen. Of een Polestar 3, 4, 5 of 6, want die modellen komen er ook nog aan in de komende paar jaar.
Van officiële racepartner van Volvo naar zelfstandig merk
Citroën gebruikt zijn logo al sinds 1919. Polestar was ooit een Zweeds raceteam, dat later de officiële racepartner van Volvo werd. Het bedrijf werd in 2015 ingelijfd door Volvo, waarna het een soort BMW M-equivalent werd, een performancelabel. Sinds een paar jaar is Polestar een zelfstandige fabrikant onder Volvo, dat op zijn beurt weer eigendom is van het Chinese Geely.
Lees ook:
Ook interessant
-
Citroën Ami kantelt in wereldberoemde hairpin
-
Fan van de klassieke Citroën CX? Dan móét je deze C5 X zien!
-
Waarom de nieuwe Citroën e-C4 X niet helemaal bij de tijd is
-
Goedkoopste Polestar 2 wordt achterwielaandrijver
-
Dit is de Asterix en Obelix auto van Citroën
-
Zo zette Citroën iedereen op een dwaalspoor | Sjoerds Weetjes 323
-
Dit kost de Citroën e-C4 X in Nederland
-
Oh nee! Nederland verliest wéér een eigen automerk: Burton
-
Citroën en Peugeot veilen 100 klassiekers en concepts. Sla je slag!
-
Met de elektrische Polestar 3 kom je nét niet in Malmö
-
De Citroën Oli is net je moeder, die zegt: “Nou is het genoeg geweest!”
-
Citroën heeft een nieuw logo! En het is een … paasei?