Dit is waarom de elektrische BMW M een trillende ‘versnellingsbak’ krijgt
Autofabrikanten halen allerlei kunstgrepen uit om elektrische auto’s niet als elektrische auto’s te laten aanvoelen. Hyundai introduceert op de Ioniq 5 N bijvoorbeeld een ‘versnellingsbak’. En dat vindt Frank van Meel, baas van BMW M, wel een goed idee.
We schrijven het woord ‘versnellingsbak’ met opzet tussen haakjes, want de Ioniq 5 N heeft geen transmissie en heeft er ook niet een nodig. Hyundai heeft er gewoon voor gezorgd dat de elektrische aandrijflijn van de hete crossover net doet alsof-ie schakelt.
BMW M komt met elektrische performancemodellen
Toyota werkt ook aan een gesimuleerde versnellingsbak voor EV’s en gaat zelfs nog een stapje verder dan Hyundai. Het merk probeert zelfs de werking van een koppeling na te bootsen, waardoor je de auto zelfs kunt laten ‘afslaan’.
BMW M moet er op een gegeven moment ook aan geloven. Een elektrische M3 en M4 zijn echt geen verre toekomstmuziek meer. Topman Frank van Meel maakt zich alleen zorgen over de beleving.
Kunstmatige trillingen in een gesimuleerde transmissie
Hij vertelde WhichCar.com dat BMW M onderzoek doet naar gesimuleerde tandwielen (wat dat ook moge betekenen) en kunstmatige trillingen. Op die manier zou een elektrische M beter met de bestuurder kunnen communiceren wat er allemaal gebeurt.
Onderzoek: BMW-rijders zijn het ‘domst’, maar wie zijn het slimst?
In een auto met brandstofmotor kan de persoon achter het stuur aan allerlei sensaties, zoals geluiden en trillingen, voelen waar de limiet ligt, zonder de hele tijd naar het instrumentenpaneel te kijken.
Alleen Audi en Porsche gebruikte echte versnellingsbak
Een EV heeft over het algemeen één versnelling. Alleen Audi en Porsche passen in de E-Tron GT en Taycan een tweetraps transmissie toe. De Ioniq 5 N simuleert softwarematig een achttraps automaat met dubbele koppeling, door met de computer het koppel van de elektromotoren te reguleren.
Daarbij wordt de bestuurder van de Ioniq 5 N geholpen door het ‘geluid’ van de motoren, dat net kan doen alsof de elektrische Hyundai een 2,0-liter turbomotor heeft.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze elektrische Hyundai verdient een Oscar
-
Deze grote Duitse SUV is nu een betaalbare occasion
-
Deze vreemde BMW 7-Serie bleef dertig jaar lang strikt geheim
-
Designer BMW: richtingaanwijzers op stuur? ‘Absoluut niet’
-
Designer BMW legt uit: betekent Neue Klasse einde 3- en 5-serie?
-
Elektrische Hyundai Ioniq 5 N leuker dan menig sportieve benzineauto
-
Te koop! Deze Alpina B12 is voor mannen met snor en gouden ketting
-
Onderzoek: ‘Bijna alle semi-autonome rijassistenten zijn ruk!’
-
Deze BMW M met V10 koop je voor het geld van een Golf
-
Waarom de BMW X2 een gedurfde keuze is
-
Met de caravan op vakantie? Overweeg dan deze occasion voor 20.000 euro
-
Ontwerpt BMW eindelijk een mooie auto, wordt-ie gecanceled