Renault Espace-fans, kijk even de andere kant op: dit is de nieuwe
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2Fcaptur59.jpg)
De Renault Espace mag je, door zijn ingenieuze ontwerp, met recht een icoon uit de autowereld noemen. Eind deze maand presenteren de Fransen de nieuwe versie, maar die staat verder van het origineel af dan ooit.
Denk je aan MPV’s, dan denk je – in Europa althans – aan Renault. Het Franse merk kun je met recht als grondlegger van het ooit zo populaire MPV-segment zien. Met de Espace was het in de jaren ’80 zijn tijd ver vooruit. De originele Espace was heel ruim, praktisch en fraai gelijnd. Later kwam daar ook nog de iets compactere, maar net zo slimme Mégane Scénic bij. Renault zou nog lang leider zijn in het MPV-segment.
MPV is uit
Maar als je nu aan MPV’s denkt, denk je aan vergane glorie. Want de traditionele en praktische ruimtewagen heeft het stokje moeten overgeven aan de minder praktische (maar volgens velen beter ogende) SUV. Renault gaat echter ‘gewoon’ een nieuwe Espace bouwen. Maar je raadt het al, dat wordt géén MPV.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2F01_Nieuwe-Renault-Espace-elegant-silhouet-en-royale-interieurruimte-zijn-onderdeel-van-zijn-DNA-scaled-1.jpg)
Juist, het wordt een SUV. Renault plakt de iconische naam Espace binnenkort doodleuk op een SUV. Ja, het model heeft zeven zitplaatsen, maar heeft eigenlijk vrijwel niets meer te maken met de ruimtewonders van de vorige eeuw.
Verlengde Austral
De nieuwe Espace is in wezen niets meer dan de verlengde versie van Renaults nieuwste SUV, de Austral. Qua techniek zullen de twee auto’s dus identiek zijn en dat betekent dat je als koper de keuze hebt uit een aantal aandrijflijnen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2Fcaptur59.jpg)
Wel is de nieuwe Espace flink groter dan de Austral. Waar de SUV-variant 4,5 mter lang is, meet de Espace een flinke 4,72 meter. Dat is overigens wel 13 centimeter korter dan de vorige Espace. Ten opzichte van de Austral heeft de nieuwe Espace wel een grotere wielbasis: 2,74 in plaats van 2,67 meter. Ook anders is de overhang achter. Die meet bij de verlengde versie 1,06 meter, in het geval van de Austral gaat het om 92 centimeter. Allemaal om ruimte te maken voor een derde zitrij.
Foutje van Renault
Dat we dit allemaal weten, is overigens wel een foutje. Renault presenteert de Espace namelijk pas later deze maand, maar het zette per ongeluk al een digitale handleiding online. En hoewel die snel weer offline werd gehaald, kun je het nieuwe model al op internet ziet.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2F02_Nieuwe-Renault-Espace-elegant-silhouet-en-royale-interieurruimte-zijn-onderdeel-van-zijn-DNA-scaled-1.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Weer een nieuwe Volkswagen ID.Buzz, en die lijkt meer op de Samba-bus
-
Groei verkopen nieuwe auto’s houdt aan in mei
-
Dit kostte het om je superjacht te parkeren in Monaco rond de F1
-
Barbecueën? Deze 3 BBQ’s zijn perfect voor de autoliefhebber
-
Ook Fiat gaat strijd aan met Biro: dit is de Topolino
-
Volvo teased EX30: een nieuw succesmodel?
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Porsche Cayenne met méér cilinders
-
Waarom benzine een stuk duurder wordt
-
Is dit de krachtigste driecilinder ooit?
-
De Kia EV9 is een van de grootste elektrische auto’s!
-
Waarom iemand een miljoen neertelt voor deze beruchte Dodge Challenger R/T
-
4 MBO-banen in de autobranche met hoog salaris en baangarantie