‘Renault doet Espace, Talisman en Scénic in de ban’
Renault is van plan om afscheid te nemen van drie modellen: de Espace, Talisman en Scénic. Dat meldt persbureau Reuters op basis van gesprekken met ingewijden.
Het Franse Renault kan als grondlegger voor het ooit zo populaire MPV-segment worden gezien. In de jaren ’80 was het haar tijd ver vooruit met de introductie van de ruime en praktische Espace. Een decennium later deed het opnieuw slimme zaken met de Mégane Scénic, waarna veel fabrikanten met een soortgelijk model volgden. Maar er staat de komende jaren veel te gebeuren bij La Losange. Volgens ingewijden tegenover persbureau Reuters worden de Espace, Scénic en relatief jonge Talisman binnenkort geschrapt.
Bezuinigen
Renault moet namelijk flink bezuinigen. Twee miljard euro in de komende drie jaar, welteverstaan. Om dat te bewerkstelligen, worden er resolute maatregelen getroffen. “Het plan is nog niet helemaal klaar, maar de Espace, Scénic en de Talisman komen niet meer terug in het toekomstige gamma. Het is bijna zeker dat Renault stopt met deze modellen”, zo zegt een bron tegenover Reuters. “Kort gezegd verschuift de focus van minivans en sedans naar crossovers en SUV’s.” Renault heeft zelf nog geen officiële verklaring gegeven.
Met name het bestaan van de Espace is lastig, omdat de vraag naar die auto enorm is gedaald. Sinds 1984 verkocht Renault 1,3 miljoen exemplaren van de grote MPV, maar door de populariteit van SUV’s kent het model moeilijke tijden. Naar verwachting neemt de nieuwe Kadjar het stokje van de Espace over. Die auto komt er namelijk eveneens als zevenzitter. Volkswagen en Seat doen overigens hetzelfde met hun Sharan en Alhambra. De zevenzits Tiguan en Tarraco nemen voeren als SUV straks ook MPV-taken uit.
Renault Morphoz
Begin dit jaar gaf Renault al een vooruitblik op haar toekomst. De Morphoz liet toen zien welke kant de Fransen opgaan. Hoewel dat een typische conceptcar was met allerlei hypermoderne snufjes, wilde Renault duidelijk maken dat het aan een modulair elektrisch platform werkt. Binnen twee jaar kunnen we daarom twee nieuwe, volledig elektrische SUV’s van het merk verwachten. Dochtermerk Dacia komt bovendien volgend jaar met een volledig elektrisch model onder de naam Spring.
Aan de andere kant van het gamma lanceert Renault dit jaar nog de elektrische Twingo, onder de reeds vernieuwde Zoe. En voor wie denkt dat het daarmee over is met de pret: wees niet bang. Het merk gaf eerder namelijk al aan dat het ook sportieve versies van haar elektrische auto’s gaat ontwikkelen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!