Dit is de fonkelnieuwe Seat Leon!

Seat heeft vanavond het doek van zijn belangrijkste model getrokken: de Seat Leon. Het nieuwe model is flink geëvolueerd, maar hangt ook sterk tegen de nieuwe Golf aan.

Van de vorige generatie Leon verkocht Seat ruim 2,2 miljoen exemplaren. Het succesnummer werkte ook goed in Nederland: vorig jaar kosten meer dan 151.000 Nederlanders voor het model. Nu heeft Seat het doek van zijn nieuwe middenklasser afgetrokken, die in het tweede kwartaal van dit jaar op de markt verschijnt.

Uiterlijk

Laten we beginnen bij het uiterlijk. De nieuwe Leon is typisch Seat, maar wel iets anders dan dat we van het merk gewend zijn. Waar andere en vorige modellen veel strakke lijnen en hoeken hebben en hadden, heeft de nieuwe Leon veel rondere vormen. Toch heeft de auto een spitse neus door z’n gedrongen led-koplampen en aflopende lijn. Die koplampen zijn bovendien iets verder naar achteren geplaatst, wat volgens Seat zelf zorgt voor een wenkbrauw-effect. Die led-techniek is overigens standaard voor deze nieuwe Leon.

Seat Leon

Vooral de achterzijde van de nieuwe middenklasser is veel uitgesprokener dan zijn voorganger. Fraai is de doorlopende lichtunit in combinatie met de spoiler, die de Leon een vol en gedrongen uiterlijk geven. De geaccentueerde heuplijnen dragen daar ook aan bij. Al met al heeft de nieuwe Leon een sportief en agressief uiterlijk meegekregen.

Golf

Binnenin zien we de – verwachte – overeenkomsten met de nieuwe Volkswagen Golf. Ook in de Leon is het middelste touch screen het hart van de cockpit, dat op verschillende manieren te bedienen is. Het aantal fysieke knoppen is tot een minimum gehouden. Wel is het dashboard van de Leon wat soberder en degelijker dan die van de Golf.

Qua maatvoering is er ook het nodige aan de Leon veranderd. Op zowel de hatchback als de Sportstourer is de wielbasis met 5 centimeter gegroeid, waardoor de binnenruimte ook flink is toegenomen. De vijfdeursversie van de Leon (een driedeurs komt er niet) is in totaal met 8,6 centimeter gegroeid tot 4,37 meter. De Leon Sportstourer is 4,64 meter lang. Beide versies zijn 1,80 meter breed (-1,6 centimeter) en 1,45 meter hoog (-0,3 centimeter). De bagageruimte van de hatchback meet 380 liter, in de Sportstourer past 617 liter.

Cupra

In de neus vinden we een brede keuze aan motoren die vrijwel gelijk zijn aan die van de Golf. Dat betekent dat er diesel- en benzinemotoren zijn, net als een mild-hybride en plug-in hybride aandrijflijn. De 204 pk sterke PHEV komt ook in deze Leon beschikbaar. De aandrijflijn die Volkswagen in zijn Golf GTE stopt, komt in de Leon terug onder de naam Cupra. Verwacht wordt dat er nog een sterkere Cupra Leon met de toevoeging R komt. Denk daarbij aan zo’n 300 pk uit enkel een brandstofmotor en vierwielaandrijving.

De nieuwe Leon verschijnt in het tweede kwartaal van dit jaar op de markt. Prijzen worden in de aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.