Dit is de eerste elektrische auto van Suzuki
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F11%2F02_Suzuki-onthult-batterij-elektrische-e-Vitara.jpg)
Suzuki laat zijn eerste volledig elektrische auto zien, de e Vitara. Het merk is daarmee opvallend laat.
Waar veel Europese merken vol inzetten op elektriciteit, zien we dat Japanse fabrikanten nog wat terughoudender zijn. Zo is niet alleen Suzuki laat met zijn eerste EV, maar laten merken zoals Toyota en Mazda ook nog maar weinig (indrukwekkends) zien wat betreft elektrische auto’s.
De eerste elektrische auto van Suzuki
Of de Japanse concurrentie bang wordt van de Suzuki e Vitara, moet nog blijken. Vooralsnog is er weinig duidelijk over het verbruik, de range en de uitrusting van de auto. Wel weten we dat de eerste elektrische auto van Suzuki altijd uitgerust is met een LFP-accu. De instapper heeft er een die 49 kWh groot is en het topmodel heeft een batterij met 61 kWh aan capaciteit.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F11%2F09_Suzuki-onthult-batterij-elektrische-e-Vitara.jpg)
Het basismodel heeft een elektromotor op de vooras, die goed is voor 144 pk en 189 Nm aan koppel. De versie met het grotere accupakket beschikt altijd over twee elektromotoren, die tezamen 184 pk en 300 Nm aan koppel leveren. In de basis is ook die Suzuki e Vitara een voorwielaandrijver. De 174 pk elektromotor op de vooras wordt namelijk bijgestaan door een 65 pk exemplaar die de achterwielen van vermogen voorziet.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F11%2F10_Suzuki-onthult-batterij-elektrische-e-Vitara.jpg)
Door de carrosserievorm en de keuze voor een zwaarder LFP-accupakket is het gewicht van de elektrische auto fors. De versie met het kleine accupakket weegt iets meer dan 1.700 kg waar de topper net geen 1.900 kg weegt. De auto is 4,28 meter lang, 1,8 meter breed en 1,64 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,7 meter.
Interieur Suzuki e Vitara
Het interieur is minstens zo conservatief als het exterieur. Zo zijn er veel knoppen aan boord en zijn de schermen vrij klein gebleven.
Desondanks is het veel moderner dan in bestaande Suzuki-modellen te vinden is.
In Nederland
We hoeven niet lang te wachten op de Suzuki e Vitara. Het model komt al in de zomer van 2025 naar Nederland. Wil je op de hoogte blijven van een test? Abonneer je dan op de Autovisie Nieuwsbrief.
premiumRenault Symbioz vs. Toyota Corolla Cross: beste crossover
Lees ook:
Ook interessant
-
Gelekt! Dit is de nieuwe en volledig elektrische Volvo ES90
-
Koopwijzer: Suzuki Ignis – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Dacia werkt aan goedkoopste EV: nóg betaalbaarder dan de Spring
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland
-
Moderne Audi-occasion is nu een vrij betaalbare elektrische auto
-
Volvo EX30 duizenden euro’s goedkoper en nieuwe ‘offroadversie’
-
Deze vijf kleine hot hatches zijn messcherp en als occasion spotgoedkoop
-
Nieuwe Tesla Model Y-concurrent biedt zeer goede EV-prestaties
-
Waarom deze nieuwe EV het vooral van z’n prijs moet hebben
-
In prijs verlaagd: goedkoopste Tesla Model 3 nu nog goedkoper
-
Dit zijn de 5 populairste auto’s van nu en Tesla zit er niet bij