Toyota CEO: Elektrische auto’s niet dé oplossing, ‘CO2 is de vijand’
![Co2, Toyota, Akio Toyoda, elektrische auto's, auto, co2](https://img.autovisie.nl/images/bY6Bn5LPX4LsjZfqXlc9fYb6qQg=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2F3rfd.jpeg)
Elektrische auto’s zijn sneller, schoner, vloeiender en stiller. Velen denken dan ook dat EV’s de toekomst zijn. Toch zegt de CEO van Toyota Akio Toyoda dat een ‘stille meerderheid’ van de auto-industrie zich afvraagt of EV’s de enige weg vooruit zijn.
Wat Toyoda in het gesprek met The Wall Street Journal duidelijk probeert te maken, is niets nieuws. Volgens de CEO vraagt een meerderheid van de mensen binnen de auto-industrie zich af of elektrische auto’s echt de enige opties en de juiste optie zijn – op dit moment.
Elektrische auto’s vooralsnog niet de CO2-oplossing volgens Toyota
“Om klimaatneutraliteit te bereiken, moeten we onthouden dat CO2 de echte vijand is, niet een bepaalde aandrijflijn”, zegt de CEO van Toyota. “En eerlijk gezegd zijn BEV’s (Battery Electric Vehicles) niet de enige manier om de wereldwijde doelstellingen voor klimaatneutraliteit te bereiken.”
![Toyota, Akio Toyoda, elektrische auto's, auto, co2, Toyota Mirai](https://img.autovisie.nl/images/riZVLk22iRx76FRFODd5fnxDiQA=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2F01-Toyota-Mirai-breekt-record-van-waterstof-elektrische-autos-1500x1000-1.jpg)
Toyoda geeft aan dat zijn merk niet enkel voor de EV kiest. EV’s, (plug-in) hybrides, en waterstofauto’s met een brandstofcel zijn allemaal CO2-reducerende keuzes. Op al deze aandrijflijnen zet Toyota dan ook in. “Verkoop van elektrische auto’s is niet de enige manier om klimaatneutraliteit te bereiken.”, benadrukt hij. Het juiste antwoord op het CO2-vraagstuk is volgens de Japanner nog niet gevonden. Totdat er een manier is om volledig klimaatneutraal te rijden en produceren, is het onhandig om aandrijflijnen die niet erg milieubelastend zijn uit te sluiten.
Regelgeving rondom EV’s
Hoewel Toyota stelt dat EV’s slechts een van de oplossingen is om in de toekomst CO2-neutraal te rijden, zijn er veel wetten en regels die autokopers nu al stimuleren om een elektrische auto te kopen.
Nieuwe Hyundai Kona: wordt dit de bestverkochte elektrische auto?
In Nederland betaal je bijvoorbeeld tot en met 2024 geen wegenbelasting voor een EV. Bovendien zijn elektrische auto’s vrijgesteld van BPM en betaal je voor een EV minder bijtelling. Klik hier om alle belastingregels omtrent autorijden van 2023 te lezen.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Dit is de goedkoopste EV-occasion: wat krijg je voor die spotprijs?
-
Duurtest Volvo EX30: we hebben de EV ingeruild
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 7 komt dit jaar als Kia EV9-concurrent
-
Wat levert de vernieuwde Dacia Spring voor 18.950 euro?
-
Gamechanger in EV-land? Bedrijf komt met regeneratieve dempers
-
Fiat Grande Panda: nieuwe budget-EV zonder gedoe met stekker
-
Vergeet de Supra! Dit is de dé jaren 90-sportwagen van Toyota | Sjoerds Weetjes 407
-
Elektrische occasion kopen? Zoveel kost degradatietest EV-accu
-
Ford Explorer: een Volkswagen ID.4 met ballen
-
Opvolger Lexus LFA wordt een supersportwagen met V8
-
Mazda MX-6 vs. Rover 220 Turbo Coupé vs. Toyota Celica GT