Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 18 mrt 2024
Leestijd: 2 minuten

Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Smart #3

Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Smart #3.

Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.

Smart #3

De Smart #3 die Autovisie rijdt is uitgerust met een 66 kWh accupakket waarvan 62 kWh bruikbaar is. Aan het accupakket is een 272 pk elektromotor gekoppeld die de achterwielen aandrijft.

De daadwerkelijke actieradius

Volgens de WLTP-meetmethode haalt de Smart #3 een actieradius van 455 kilometer. Met goed anticiperen haalden we op ons vaste verbruikstraject bij 10 graden Celsius en een stevige zuidwestenwind een score van 19 kWh per 100 kilometer. Daarmee valt hij stil na 326 kilometer.

Betere weersomstandigheden kunnen vijftig kilometer meer opleveren voor de Smart #3.

WLTP-verbruik gemiddeld 16,3 kWh/100 km
Gemeten verbruik 19,0 kWh/100 km
Actieradius WLTP/Gemeten 455 km/326 km
Max. gemeten laadsnelheid 158 kW
Laadtijd 10-80%/Gemeten 30 min./28 min.

Met een leeggetrokken accu ontstaat het volgende beeld aan de snellader. De Smart startte vanaf 10 procent restcapaciteit boven 150 kW om dat richting 40 procent stapsgewijs af te bouwen tot 128 kW, 100 kW bij 50 procent en 67 kW bij 70 kW en 61 kW bij 80 procent. Uiteindelijk had hij 28 minuten nodig om van 10 naar 80 procent te laden.

Actieradius testen

Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.

Smart #3, Renault Megane E-Tech, beste elektrische auto
(Afbeelding: Martijn Bravenboer)

Wil je alles weten over de Smart #3, lees dan hier de dubbeltest met de Renault Megane E-Tech.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.