Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Smart #3
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Smart #3.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
Smart #3
De Smart #3 die Autovisie rijdt is uitgerust met een 66 kWh accupakket waarvan 62 kWh bruikbaar is. Aan het accupakket is een 272 pk elektromotor gekoppeld die de achterwielen aandrijft.
De daadwerkelijke actieradius
Volgens de WLTP-meetmethode haalt de Smart #3 een actieradius van 455 kilometer. Met goed anticiperen haalden we op ons vaste verbruikstraject bij 10 graden Celsius en een stevige zuidwestenwind een score van 19 kWh per 100 kilometer. Daarmee valt hij stil na 326 kilometer.
Betere weersomstandigheden kunnen vijftig kilometer meer opleveren voor de Smart #3.
WLTP-verbruik gemiddeld | 16,3 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 19,0 kWh/100 km |
Actieradius WLTP/Gemeten | 455 km/326 km |
Max. gemeten laadsnelheid | 158 kW |
Laadtijd 10-80%/Gemeten | 30 min./28 min. |
Met een leeggetrokken accu ontstaat het volgende beeld aan de snellader. De Smart startte vanaf 10 procent restcapaciteit boven 150 kW om dat richting 40 procent stapsgewijs af te bouwen tot 128 kW, 100 kW bij 50 procent en 67 kW bij 70 kW en 61 kW bij 80 procent. Uiteindelijk had hij 28 minuten nodig om van 10 naar 80 procent te laden.
Actieradius testen
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je alles weten over de Smart #3, lees dan hier de dubbeltest met de Renault Megane E-Tech.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8