Deze Lotus Emeya kan Porsche van de troon stoten
De Lotus Emeya gaat alle kritiek rondom de Eletre laten verstommen. Als elektrische sportsedan moet hij wel overtuigen en de Porsche Taycan kunnen verpletteren. Ruim 300 kilometer boven de poolcirkel sloten we aan bij de laatste testfase voor de productiestart.
Het nieuwe Lotus wist met de vorig jaar geïntroduceerde Eletre een formidabele indruk te maken, maar tegelijkertijd ook diep teleur te stellen. Goed door bouwkwaliteit, materiaalgebruik, multimediasysteem en verfijnde rijeigenschappen. Maar For the Drivers, de lijfspreuk van Lotus, is die luxe reus door een gebrek aan dynamiek absoluut niet. De Emeya moet die gevleugelde woorden meer eer aandoen en tijdens de ontwikkeling was niet voor niets de Porsche Taycan de benchmark.
Sturen met de voet in de Lotus Emeya
Schakel nu alles maar uit, pas op voor de sneeuwwallen en kijk wat de Emeya kan op deze driftcirkel”, daagt een Lotus-instructeur ons uit. De vijf meter lange, elektrische grandtourer wordt in een achterwielslip gedwongen en geprobeerd hem daarin te houden. Het stuur wijst naar rechts, de neus draait naar links en de banden zorgen voor een witte waas achter de Lotus. Zo toont de Porsche-concurrent op deze automobiele hindernis zijn reflexen in moeilijke situaties en een speelse kant van zichzelf die de Eletre ontbeert. Sturen met het gas en corrigeren met het stuur.
Lotus gebruikt de harde omgeving om de laatste finetuning te doen, maar vooral ook om een viertal internationale journalisten de kans te geven om de rijeigenschappen van de Emeya te ontdekken. Is deze 2500 kilogram zware Lotus wel weer For the drivers?
Porsche Taycan
Of de Lotus Emeya het daadwerkelijk kan opnemen tegen de net vernieuwde Porsche Taycan, moet nog blijken. Wil je op de hoogte blijven van de tests van beide auto’s? Abonneer je dan op de Autovisie Nieuwsbrief.
Deze Chinese pick-up is zo snel als de Tesla Cybertruck, zegt CEO
Lees ook:
Ook interessant
-
Elektrische stationwagon van Volkswagen is het Passat-alternatief
-
Nieuwe gezinsauto van Renault is een allrounder met scherpe prijs
-
Ook Nederlandse Tesla-rijders voelen nu Elon Musk-schaamte
-
BPM op elektrische auto’s: deze merken betalen het voor jou
-
Koop Schumachers ex! De mooiste Formule 1-auto aller tijden
-
Deze nieuwe EV-batterij blust zijn eigen brandjes
-
Waarom Alfa Romeo en Citroën niet voor de hoogste Euro NCAP-score gaan
-
Waarom de eerste Ferrari’s Testarossa maar één spiegel hebben | Sjoerds Weetjes 434
-
De BYD Atto 2 is net onthuld, maar er staan hier al 28 op kenteken
-
Autosalon Brussel: dit is de Auto van het Jaar 2025 en nieuwe EV van Mazda
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 2)
-
Dit is de Auto van het Jaar 2025!