Deze Lotus Emeya kan Porsche van de troon stoten
De Lotus Emeya gaat alle kritiek rondom de Eletre laten verstommen. Als elektrische sportsedan moet hij wel overtuigen en de Porsche Taycan kunnen verpletteren. Ruim 300 kilometer boven de poolcirkel sloten we aan bij de laatste testfase voor de productiestart.
Het nieuwe Lotus wist met de vorig jaar geïntroduceerde Eletre een formidabele indruk te maken, maar tegelijkertijd ook diep teleur te stellen. Goed door bouwkwaliteit, materiaalgebruik, multimediasysteem en verfijnde rijeigenschappen. Maar For the Drivers, de lijfspreuk van Lotus, is die luxe reus door een gebrek aan dynamiek absoluut niet. De Emeya moet die gevleugelde woorden meer eer aandoen en tijdens de ontwikkeling was niet voor niets de Porsche Taycan de benchmark.
Sturen met de voet in de Lotus Emeya
Schakel nu alles maar uit, pas op voor de sneeuwwallen en kijk wat de Emeya kan op deze driftcirkel”, daagt een Lotus-instructeur ons uit. De vijf meter lange, elektrische grandtourer wordt in een achterwielslip gedwongen en geprobeerd hem daarin te houden. Het stuur wijst naar rechts, de neus draait naar links en de banden zorgen voor een witte waas achter de Lotus. Zo toont de Porsche-concurrent op deze automobiele hindernis zijn reflexen in moeilijke situaties en een speelse kant van zichzelf die de Eletre ontbeert. Sturen met het gas en corrigeren met het stuur.
Lotus gebruikt de harde omgeving om de laatste finetuning te doen, maar vooral ook om een viertal internationale journalisten de kans te geven om de rijeigenschappen van de Emeya te ontdekken. Is deze 2500 kilogram zware Lotus wel weer For the drivers?
Porsche Taycan
Of de Lotus Emeya het daadwerkelijk kan opnemen tegen de net vernieuwde Porsche Taycan, moet nog blijken. Wil je op de hoogte blijven van de tests van beide auto’s? Abonneer je dan op de Autovisie Nieuwsbrief.
Deze Chinese pick-up is zo snel als de Tesla Cybertruck, zegt CEO
Lees ook:
Ook interessant
-
De Volkswagen Golf GTI Clubsport Edition 50 kost bijna 100.000 euro! (als je hem aankleedt)
-
Goedkope Renault Twingo blijkt stiekem half Chinees
-
Gamechanger? Dit wegdek laadt elektrische auto tijdens het rijden op, kost €2 miljoen per kilometer
-
Tokkiemodus! Porsche komt met asociaalste rijassistent ooit
-
Deze elektrische auto wordt per 1 januari maar liefst 52.000 euro duurder!
-
Bij dit elektrische merk gaat opladen volgend jaar al net zo snel als tanken
-
Kijk door de gekkigheid heen en je ziet hier de nieuwe Peugeot 208
-
Alfa Romeo denkt dat het Ferrari is en start eigen Special Projects
-
Duik in de prijslijst: de Mitsubishi Grandis is terug
-
Oordeel na 10.000 kilometer Fiat 600 Hybrid: een blijvertje of niet?
-
Plan voor coolste Mazda sinds jaren staat plots op losse schroeven
-
Heeft dit ding niet veel te weinig vermogen voor een Brabus?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F05%2Fa20221101-claudia-1549.jpg)