Het Duitse ZF toont een nieuw soort airbag. Deze zit niet aan de binnenkant van de auto, maar aan de buitenkant. Hiermee wordt de impact van een zijdelingse botsing verminderd.

Pre-Crash External Side Airbag System


Airbags vinden we doorgaans alleen aan de binnenkant van auto's. Daar zijn ze logisch geplaatst om inzittenden te beschermen voor de harde elementen van het interieur die gevaarlijk dichtbij komen tijdens een crash. Om de impact van een crash te verzachten hebben auto's ook een kreukelzone aan de voor- en achterkant, maar aan de zijkant is daar niet erg veel ruimte voor. Dankzij de auto-onderdelenbouwer ZF komt daar in de toekomst wellicht wat meer ruimte bij.

Zijkant

Het bedrijf komt met een airbag die aan de zijkant van de auto geïnstalleerd wordt. Deze blaast zich op vlak voordat een ander voertuig zich in de zijkant van de auto probeert te boren. Het idee hierbij is dat het de impact van de crash kan verminderen en daarmee de schade aan de auto en de inzittenden beperkt. In de video hieronder zien we dat de test wordt uitgevoerd met een opblaasbare auto. Daarmee zijn de resultaten prima, want de Opel komt ongehavend uit de crash. Toch roept dit de vraag op of de airbag genoeg in zich heeft om het gewicht van een echte auto af te stoppen.

Pre-Crash External Side Airbag System


Daarnaast is het natuurlijk goed dat ZF met nieuwe en intelligente manieren komt om de veiligheid van automobilisten en inzittenden te verhogen, maar de invoering van zo'n systeem is niet gratis. De auto's worden er wederom duurder van en dit specifieke systeem bevindt zich ook nog eens op een relatief schadegevoelig punt van de auto. Één verkeerd geplaatste stoeprand zou het al kunnen beschadigen waardoor de eigenaar met hoge reparatiekosten opgezadeld wordt.

Geïntegreerd

Gelukkig hoeft een hedendaagse auto niet helemaal volgehangen te worden om de zij-airbag werkend te krijgen. Volgens ZF kan het systeem geïntegreerd worden in de zijkant van de auto en maakt het gebruik van sensoren en camera's die al op auto's aanwezig zijn. ZF toonde in 2016 al een soortgelijk systeem, maar dit stond toen nog in de kinderschoenen. De Duitsers hebben het nu doorontwikkeld tot een werkend prototype. De kans is overigens redelijk aanwezig dat we de zij-airbag op auto's zullen gaan zien. ZF is namelijk niet het bedrijf dat jaren van onderzoek en gigantische hoeveelheden geld aan ontwikkeling weggooit voor een product dat nooit op de markt komt.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!