Remco Slump
Remco Slump Nieuws 13 jul 2023
Leestijd: 2 minuten

De nieuwe Volkswagen Passat Variant is een reus geworden

De Passat heeft zijn beste tijd gehad. Vroeger reed half zakelijk Nederland in de grote Volkswagen, nu bijna niemand meer. Het is de reden waarom de nieuwe alleen nog maar als stationwagon op de markt komt. Een flinke stationwagon, moeten we zeggen, want de Volkswagen Passat is flink gegroeid.

Het d-segment is op sterven na dood, kunnen we zeggen. Alleen in het premiumsegment vinden modellen als de BMW 3-Serie en Mercedes C-Klasse nog aftrek. In Nederland met name als stationwagons.

Volkswagen Passat niet meer als sedan

De Ford Mondeo is er niet meer, de Renault Talisman ook niet, Peugeot stopt na deze generatie met de 508 en de Volkswagen Passat komt dus alleen nog als Variant op de markt. Opmerkelijk, van de Skoda Superb – die nauw verwant is aan de Passat – wordt wél nog een sedan geïntroduceerd.

Volkswagen Passat
(Afbeelding: VW)

Bijna 15 centimeter in de lengte gegroeid

Als Variant is de Passat een heel stuk gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. In de lengte meet hij maar liefst 14,4 centimeter meer (nu 4,92 meter), zijn wielbasis werd 5 centimeter groter (2,84 meter).

Volkswagen Passat
(Afbeelding: VW)

Dat heeft niet alleen positieve gevolgen voor de achterpassagiers, die 5 centimeter meer beenruimte hebben, maar ook voor de kofferbak. Die meet nu standaard 690 liter (plus 40 liter) en 1920 liter met de achterbank neergeklapt (plus 140 liter).

Zo prettig gestoord zijn deelnemers International Volkswagen Bus Day

Geen elektrische versie van de Passat

De achtste generatie van de Passat staat op een doorontwikkeling van het bestaande MQB-platform. Hij komt als 204 en 272 pk sterke plug-in hybride beschikbaar, als diesel en met mild hybrid benzinemotoren.

Volkswagen Passat
(Afbeelding: VW)

Op een volledig elektrische variant hoef je niet te wachten. Daar heeft Volkswagen immers de ID.7 voor, die als sedan en als stationwagon bij de dealers komt te staan.

Is de ID.7 het nieuwe elektrische ruimtewonder van Volkswagen?

Digitaal dashboard geen verrassing

Het interieur van de nieuwe Passat is niet heel verrassend. Achter het stuur prijkt een digitale cockpit en op de middenconsole is een ‘los’ display voor het infotainmentsysteem geplakt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.