De nieuwe Peugeot 508 is mooi. Maar daar worden de verkopen niet beter van…
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F02%2FPEUGEOT_508HYBRID_2302CV_006_FR.jpg)
Peugeot heeft werk gemaakt van de gefacelifte 508. Vooral het front is behoorlijk anders geworden, met een bijzondere grille vol kleine blokjes van verschillende grootte. Het zal de Peugeot 508 in Nederland echter niet helpen.
Van de 405 verkocht Peugeot in de jaren tachtig en negentig meer dan 83.000 exemplaren. In de jaren daarna schopten de 406 en 407 het tot respectievelijk zo’n 59.000 en 26.000 stuks. En de dalende lijn zet door.
Peugeot 508 slachtoffer van de markt
De eerste generatie Peugeot 508 ging ruim 23.000 keer ‘over de toonbank’, met in het beste jaar (2012) een verkoopaantal van ruim 8500 auto’s. Vergelijk dat met de nieuwe 508, die niet verder komt dan 1269 in zijn beste jaar (2019).
Dat ligt niet aan het model zelf, maar aan de markt, die steeds verder opschuift in het voordeel van SUV’s. Consumenten willen hoog zitten en vinden een dikke crossover kennelijk stoer. De stijgende SUV-verkopen stijgen nog steeds door.
Krijgt de 508 nog een opvolger?
Het is de vraag of de 508 nog een traditionele opvolger krijgt. De grote sedan en (in mindere mate) de stationwagon zijn uit. Maar tot die tijd moet het topmodel van de Peugeot-range nog even volhouden.
Gerestyled front met andere lichten
En dat doet-ie met een gerestyled front, andere achterlichten en koplampen (met matrix-led-techniek), gewijzigde lichtmetalen wielen en een assortiment nieuwe kleuren en bekledingsmaterialen. Er zijn maar twee uitrustingsniveaus: Allure en GT.
In het interieur vallen de wijzigingen nauwelijks op. De keuzehendel van de automaat is verdwenen en vervangen door een kleine tuimelschakelaar. Op het infotainmentscherm draait de nieuwste software van Peugeot.
Van de Peugeot Inception Concept ga je huilen (of keihard lachen)
Twee plug-in hybrides met 180 en 225 pk
De keuze op motorgebied is relatief beperkt, met één benzinemotor (130 pk en 230 Nm) en twee plug-in hybrides (180 en 225 pk, beide met 360 Nm). De 180 pk-versie is nieuw. Beide hebben een elektrische range van zo’n 60 kilometer. Alle 508’s hebben een automaat met acht verzetten.
Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered
Dan is er nog de vierwielaangedreven Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered, met eveneens een stekkerhybride-aandrijflijn. Hij is maar liefst 360 pk en 520 Nm sterk, wat hem een begrensde top van 250 km/h geeft. Van stilstand naar 100 km/h gaat in 5,2 seconden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Elektrische Citroën-, Opel- en Peugeot-rijders hebben massaal laadproblemen
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen
-
Dit ‘kleine’ Stellantis-merk verkoopt meer auto’s dan Opel en Peugeot
-
Lynk & Co 08 brengt als PHEV vooral slechtste van twee werelden
-
Zwarte zaterdagen: deze datums en Europese wegen moet je mijden in de zomer
-
Negatieve stroomprijs: dit kun je verdienen met opladen elektrische auto
-
Nederlanders laten de auto vaker staan voor een vliegvakantie
-
Gaat het vervelende start-stopsysteem verdwijnen uit auto’s?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de vernieuwde Renault Austral
-
Opladen elektrische auto met kabel over stoep vaak verboden: check jouw gemeente
-
Dit kost de nieuwe Toyota Urban Cruiser in Nederland
-
Goedkoop rijden met camper voorzien van Japanse techniek