De Genesis GV60 is de premiumbroer van Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5

De Hyundai Motor Group rolt zijn fonkelnieuwe elektro-architectuur in een razendsnel tempo uit. Na de Ioniq 5 en de Kia EV6 is het nu de beurt aan Genesis om de elektrische bodemsectie aan de wereld te tonen. Met de GV60 trapt Hyundai’s luxemerk af.

Genesis, inmiddels opgeklauterd tot zelfstandig merk waar het ooit als productlijn binnen het Hyundai-programma begon. Het merk bestaat een jaartje of vijf nu en staat op het punt om de eerste auto’s in Europa te leveren. De Koreanen starten in drie landen, waaronder Duitsland. Nederland is later aan de beurt. Tot op heden presenteerde Genesis louter types met verbrandingsmotoren, maar de fabrikant maakte er geen geheim van dat een volledig elektrisch aangedreven model aanstaande is. En zie hier, de GV60 is dat model.

Specificaties nog geheim

Het is voor Genesis het allereerste volledig elektrisch aangedreven model. Hij staat op de bodemsectie met 800V-boordnetsysteem, zoals dat eerder dit jaar door Hyundai onder de Ioniq 5 werd gepresenteerd. Het platform luistert naar de naam Electric-Global Modular Platform, kortweg E-GMP. Hoewel de zustermerken reeds specificaties van de bodemsectie bekend maakten, doet Genesis daar nog geheimzinnig over. Dus geen statement van een achter- en vierwielaandrijving, elektromotoren van 125 tot 430 kW of een accupakket van 58 of 77 kWh. Het merk houdt een en ander nog achter.

Naam verklaard

De Koreanen verklappen wel waar de aanduiding GV60 voor staat. Die 60 staat niet voor de grootte van de batterij. Het getal geeft de klasse aan waarin de GV60 gaat opereren. Het is grote middenklasser. De letters G en V staan achtereenvolgens voor ‘Genesis’ en ‘versatility’ oftewel het merk en het voertuigconcept crossover/SUV. Eerder liet de fabrikant al bijvoorbeeld de G70 zien, een sportsedan. Hoewel de GV60 deel uitmaakt van het kersverse leveringsprogramma met een kersverse vormtaal is er voor gezorgd dat de ontwerpstijl enerzijds aansluit op dat van de types met verbrandingsmotoren en anderzijds dat de koets zo aerodynamisch mogelijk is opgezet. Het gladde en strakke ontwerp van bijvoorbeeld de GV70 zie je ook terug in de GV60, al is de grille van laatstgenoemde beduidend lager geplaatst.

Achteruitkijkcamera’s

Binnenin kiest de designafdeling van Genesis eveneens voor een eigen stijl. Tenminste, als je de Kia EV6 niet kent. De GV60 beschikt over een groot paneel met daarin verwerkt twee schermen a la EV6. De GV60 heeft echter op de hoeken van het dashboard een extra scherm. Daarop krijgt de bestuurder een beeld te zien van wat er achter de SUV te gebeurd. Het is voor het eerst dat Genesis achteruitkijkcamera’s toepast.

Online showroom

Voor de Europese markt is de GV60 het derde model dat wordt aangekondigd. Hij gaat komend jaar in de verkoop. De fabrikant biedt het model online aan, maar voor de traditionele autokopers opent het merk een showroom. De fabrikant komt later met meer details.

Reageer op artikel:
De Genesis GV60 is de premiumbroer van Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5
Sluiten