De eerste, de sterkste: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
De eerste semi-elektrische AMG, is ook meteen de krachtigste auto die het sportieve submerk van Mercedes-Benz ooit heeft gebouwd. Met 843 pk en meer dan 1400 Nm kom je echt niks tekort.
Nadat Lewis Hamilton de ene na de andere Formule 1 wereldtitel bij elkaar heeft gereden met een hybride, is het nu de beurt aan de klant om met een geëlektrificeerde AMG op pad te gaan. Een goede eerste indruk maken doe je maar één keer, dus is het gelijk de allersterkste AMG allertijden. Vanuit de specificatietabellen staren 843 pk en een moeilijk te bevallen 1470 Nm je aan. In totaal is 240 kilo aan elektrotechniek en aanverwante componenten aan de aandrijflijn van de conventionele 63 S toegevoegd om enerzijds de CO2-uitstoot met omlaag te brengen, en het vermogen flink omhoog te krikken. De 0-100 sprint duikt onder de drie seconden, die naar 200 onder de 10. Niet slecht voor een auto van 2400 kilo rijklaar.
Plug-in hybride
Voor alle duidelijkheid: het gaat hier dus om een plug-in hybride, maar het accupakket heeft een bruikbare capaciteit van nog geen 5 kWh, waardoor de realistische elektrische actieradius nog geen 10 kilometer is. De accu is er primair op ontwikkeld om in korte tijd zoveel mogelijk stroom te kunnen afgeven en weer opslaan. Middels een 400 Volt starter/generator op de vierliter biturbo V8 motor, kan het pakket onderweg in no-time worden bijgeladen. De 150 kW (204 pk) elektromotor op de achteras kan uiteraard ook worden gebruikt om remenergie te recupereren. Daardoor is de E Performance in stadsverkeer ook echt wel een stuk zuiniger dan de 63 S.
V8
De elektromotor is samen met een elektronisch gestuurd platensper en een tweeversnellingsbak geïntegreerd in één unit. Door deze tweetraps transmissie kan de elektromotor tot aan de topsnelheid blijven ondersteunen en recupereren. Ook kan de e-motor aandrijfkoppel via de caradanas terug naar de vooras sturen als de omstandigheden daarom vragen. De negentrapsautomaat is dezelfde als in de andere V8 AMG modellen te vinden is. Om al die techniek enigszins gecontroleerd van A naar B te krijgen zijn luchtvering, variabele dempers en vierwielbesturing standaard aanwezig. Enorm veel complexe techniek dus, waarvan het ongetwijfeld veel tijd (en geld) heeft gekost om het allemaal te integreren. In hoeverre dat gelukt is, laten we je zien in deze video. Daarin sturen we de GT 63 S E Performance het circuit op, en laten ‘m even uitrazen op de openbare weg om te zien wat je voor je dik 230.000 euro terugkrijgt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!