Tijanni van Groeningen
Tijanni van Groeningen Nieuws 20 apr 2022

De Jaguar XK European restomod kost 660 duizend euro

Het Britse restauratiebedrijf ‘Thornly Kelham’ blaast de Jaguar XK120 nieuw leven in. Alleen moet je wel met een donorauto op de proppen komen. Het bedrijf maakt van het originele exemplaar een prachtige restomod genaamd de ‘Jaguar XK European’.

Austin-Healey 100 terug als prachtige restomod!

Het programma van Thornly Kelham bestaat uit het restaureren en verbeteren van verschillende Europese klassiekers, vandaar de vermelding European in de naam. De prijzen beginnen bij het astronomische bedrag van 660 duizend euro. Niet gek als je weet dat het hele proces zo’n 5000 manuren in beslag neemt.

Verbeteringen

Het project omvat vele upgrades zowel op het gebied van prestaties maar ook comfort. Want hoe mooi ze vaak ook zijn, klassiekers zijn niet altijd even betrouwbaar of comfortabel. Daar brengt het team van Thornley Kelham dus grondig verandering in.

Om te beginnen hebben de mannen uit Gloucestershire de krachtbron aangepast. Daardoor komt er nog een schepje bovenop de al best goede oorspronkelijke prestaties. De originele 3,8-liter zes-in-lijn motor krijgt nieuwe cilinders en een aangepaste krukas. Ook is de motor nu voorzien van directe inspuiting waarmee het vermogen van de restomod stijgt tot ergens tussen de 300 en 340 pk. De keuze is aan de klant. In ieder geval een behoorlijke verbetering vergeleken met het originele vermogen dat tussen de 160 en de 220 pk lag. Het team past niet alleen de motor aan, maar moderniseert ook de vijftraps versnellingsbak.

Exterieur en interieur

De donorauto wordt niet alleen technisch verbeterd, maar krijgt ook ingrijpende cosmetische aanpassingen. Ten eerste ligt de daklijn van dit coupémodel bij de restomod wat lager. Volgens Thornley Kelham zorgt dit voor een “eleganter en doelgerichter” uiterlijk. De chroom accenten van het origineel zijn verwijderd om het uiterlijk op te schonen en zo strakker te maken. Bovendien zijn de wielkasten breder gemaakt, wat de auto een voluptueuzer uiterlijk geeft. Ook de wielen zijn een stuk breder dan in het origineel. Daarnaast zijn de achterlichten in de auto geïntegreerd wat er moderner uitziet.

Ook het interieur werd niet gespaard. Het dashboard is niet langer van hout, maar van aluminium en de stoelen hebben nog steeds een klassiek design, maar zijn volgens de Britten een stuk comfortabeler. De zitpositie in de restomod is bovendien een stuk lager. Dat is maar goed ook, aangezien het dak ook is verlaagd. De restomod is een moderne variant van de oorspronkelijke Jaguar XK120. Daarom krijg je ook de beschikking over moderne snufjes zoals elektrische ramen, Bluetooth connectiviteit, airconditioning en stuurbekrachtiging.

Jaguar XK120

Even terug de tijd in. Jaguar introduceerde de XK120 in 1948 tijdens de London Motorshow. Het was Jaguars eerste sportauto sinds lange tijd. De ‘120’ in de naam verwijst naar de topsnelheid van de auto die zo’n 193 kilometer per uur bedroeg (120 mp/h). Deze indrukwekkende topsnelheid maakte het destijds de snelste productieauto ter wereld. De auto kwam in drie carrosserievormen. Het origineel was een open tweezitter. Vervolgens kwam er een coupé-variant en als laatste ook een cabriolet. In 1954 rolde de laatste XK12o van de band af, nadat er in totaal 12055 exemplaren gebouwd waren. Het model moest plaats maken voor de XK140.

De XK120 is inmiddels een échte klassieker geworden. Tegenwoordig betaal je voor een exemplaar in goede staat al snel 130 duizend euro.

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.