Walter van Sloten
Walter van Sloten Nieuws 14 feb 2021
Leestijd: 2 minuten

Covermodel: over de BMW 3.0 CSi is iedereen het eens

Precies 50 jaar geleden stond-ie op onze cover: de BMW 3.0 CSi (E9). Het is de ideale blauwdruk van een BMW coupé.

Nagenoeg iedere BMW-intro verzandt in een stevige discussie over design. Recente voorbeelden zijn de elektrische iX en de grille van de 4-Serie. BMW is vaker controversieel op design-gebied – misschien herinnert u zich de heer Bangle nog – maar de critici hebben blijkbaar een aantal geslaagde evergreens in het geheugen langs welke lat ieder nieuw model wordt gelegd.

Hofmeister

De BMW E9 Coupé is er een van. Getekend door Wilhelm Hofmeister, u weet wel, van dat knikje. Een prototype van de perfecte BMW. Fraaie proporties, een stoer voorkomen en fijne rijeigenschappen. En natuurlijk die heerlijke M30-zescilinder onder de kap. Maar vergeet niet dat de E9 de zwaan is die uit lelijk eendje 2000 CS is voortgekomen. Sterker nog, de E9 deelt het grootste deel van carrosserie met ‘die Neue Klasse coupé’.

The BMW 3.0 CSI, year of manufacture 1973 – Exterior (07/2011).

De E9 gaat in 1968 in productie bij Karmann, waar zijn voorganger al sinds 1965 van de band loopt. Om de nieuwe motor te huisvesten wordt de wielbasis verlengd en de discutabele neus met aquarium-koplampen vervangen door de dubbele koplampen van de grote E3 sedans. De rest van de koets blijft gelukkig gehandhaafd; ook de achteras wordt ongewijzigd overgenomen. De E9 is ondanks alle aanpassingen lichter dan zijn voorganger. De via carburateurs gevoede zespitter meet in eerste instantie 2,8 liter en is 170 pk sterk. In 1971 wordt het blok vergroot naar 3,0 liter en het is vanaf dan ook met benzine-injectie leverbaar. Daarmee stijgt het vermogen tot maar liefst 200 pk, de autobahn-cruiser is geboren.

Homologatieversie

Daarnaast verschijnt een homologatieversie voor toerwagen-races, de CSL (met de L van Leicht). Deze inmiddels zeer begeerde klassieker is voorzien van een opgeboorde 3,0 liter, dunner plaatwerk en perspex zijruiten en is leverbaar met een uitzinnig aerodynamicapakket dat de klant vanwege wetgeving zelf op de auto moet schroeven.

In 1975 geeft de E9 het stokje over aan de minstens even fraaie E24 6-Serie. Misschien een sprankje hoop voor de critici van de 4-Serie: de historie wijst uit dat er na een discutabele BMW meestal weer een heel mooie verschijnt.

Aanbod en prijzen

Eerst maar het goede nieuws. Bent u in de markt voor een E9, dan staan er een paar mooie exemplaren te koop in Nederland. Het slechte nieuws is dat u daarvoor een flink gevulde portemonnee moet meebrengen. Een gerestaureerde 3.0 CS aut. uit 1975 moet 89.000 euro kosten, dezelfde verkoper vraagt 99.000 euro voor een BMW 3.0 CSi met handbak. In Duitsland is er meer keus; de prijzen bij particulieren liggen rond de 50.000 voor een nette. Voor de enige CSL wordt 2 ton gevraagd. Pas hierbij op voor namaak en kijk uit voor roest. Reparatie is gecompliceerd en prijzig.

BMW 3.0 CSi (E9)

  • bouwjaar: 1971
  • nieuwprijs (1971): fl. 38.589,– (€ 17.511,–)
  • gemaakt van/tot: 1971-1975
  • topsnelheid:
  • 217 km/h
  • acceler. 0-100: 7,7 s
  • gem. verbruik: 1 op 8
  • motor: zes-in-lijn, 2986 cm3
  • max. vermogen: 200 pk/5500 min-1
  • max. koppel: 272 Nm/4300 min-1
  • transmissie: 4-traps handgesch., achterwielaandr.
  • massa leeg: 1380 kg

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.