Autovisie
Autovisie Nieuws 12 apr 2021

Nieuwe Citroën C5 X wil een einde maken aan de SUV-trend

Het uit 2016 daterende studiemodel CXperience, wat een geslaagde moderne interpretatie van de CX was, vormde de basis voor Citroëns volgende grote middenklasser. Voor de productieversie heeft de Franse ontwerpafdeling dat model gelukkig niet ontleukt. Er is wel voor een afwijkend concept gekozen. Dit is de nieuwe Citroën C5 X.

Zo origineel als het studiemodel was en zo opvallend gestileerd het definitieve model is, zo doodeenvoudig is de verzonnen naam. Citroën zelf is er trots op, zo laat het aan Autovisie weten. Volgens het merk verklaart de aanduiding direct om wat voor model het gaat. C5 is een bekende aanduiding en staat voor de klasse waarin de auto actief wordt, het D-segment. Het toevoegsel X duidt op het begrip crossover, want voor het ontwerp van de C5 X heeft de designafdeling een sedan, stationwagon en SUV gecombineerd. De letter is, ondanks dat tal van autobouwers de letter ook toepassen, volgens de fabrikant verweven met Citroën. Denk maar aan de AX, BX, CX, ZX, XM, Xantia en Xsara.

Klanten uit kleinere modellen

Citroëns topman Vincent Cobée zegt in gesprek met Autovisie dat er behoefte is aan een alternatief voor de SUV. Het voertuigconcept is nog steeds razend populair, maar een aantal autokopers wil niet met een SUV geassocieerd worden of is uitgekeken op een dergelijk hoog en hoekig model. Op die kopersgroep mikt Citroën met de C5 X. Het merk verwacht het grootste deel van de kopers uit een sedan en stationwagon (46%) uit het D-segment te trekken. Dat is een marktdeel waarin de Fransen al geruime tijd niet meer actief zijn. Ook verwacht de autobouwer dat een belangrijk percentage (15%) van de kopers momenteel een C-SUV bezit, terwijl de Fransen denken dat 20% van de klanten zich momenteel in een hatchback, wagon of MPV uit het C-segment verplaatsen.

Robert Opron: ‘de Citroën SM had veel beter gekund’

Zo’n stuurwiel bedacht alleen Citroën – Sjoerds Weetjes #203

Verlengde bodemplaat

Citroën positioneert de nieuweling naast de C5 Aircross, waarmee deze nieuwe crossover zijn platform deelt. De C5 X oogt veel dynamischer dan de hoekige Aircross. Hij is een fractie langer. De rolmaat eindigt bij de achterbumper op 4,805 meter. De breedte en hoogte bedragen achtereenvolgens 1,865 en 1,485 meter. De wielbasis is langer dan die van de C5 Aircross. Voor de kenners, het is het EMPII-platform, configuratie III. Binnen genoemde afmetingen heeft Citroën een opvallend gestileerde crossover neergezet. Voor het front zet de ontwerpafdeling de lijn van de C4 door. De lichtunits zijn in een V-vorm gepositioneerd en vormen over het gehele front een X. Ook op de achterzijde is het V-symbool in de LED-verlichting doorgevoerd.

Hogere zitpositie

De daklijn ligt hoger dan bij de traditionele sedans. Ook de zitpositie is hoger. Wel vier tot zeven centimeter, zo geeft Cobée aan. De C5 X is tegelijkertijd minder hoog dan een SUV. Het silhouet doet denken aan een combinatie van een coupé en een lifestyle-combi. Opvallend is de dubbele spoiler op de achterzijde. Anders gezegd, hij heeft een windgeleider die doorloopt vanaf het dak, en een spoiler ter hoogte van de achterlichtunits.

Advanced Comfort

Op technisch vlak introduceert Citroën een opgewaardeerde versie van het Advanced Comfort-programma, inclusief de Advanced Comfort-stoelen. De C5 X krijgt als eerste het Advanced Comfort-actieve onderstel. Om het comfort verder te verhogen, monteert Citroën akoestische voor- en achterruiten. Op veiligheidsgebied levert Citroën alle zaken die ook op de C5 Aircross beschikbaar zijn. Het head-up display staat ook op de lijst, zij het in een vernieuwde versie. Op de C5 X maakt het niet langer gebruik van het goedkoop ogende transparante plaatje. De projectie heeft nu op de ruit plaats, wat bovendien de veiligheid ten goede komt.

Het interieur kent verschillende bergvakken. Voor grote spullen is er een bagageruimte van 545 liter. Met neergeklapte achterbank bedraagt het volume 1640 liter. Citroën stelt dat de laadvloer met platte achterbank vlak is. Handig zou de aan de (elektrisch te bedienen) achterklep gekoppelde rolhoes zijn, die de toegang tot de bak vergemakkelijkt wanneer de klep opent.

Elektrificatie onderweg

Citroën levert de C5 X alleen met benzinemotoren, waarvan één krachtbron geëlektrificeerd is. Die motor met elektro-ondersteuning is tevens de krachtigste aandrijflijn die voor het topmodel beschikbaar is. Het is een bekende krachtcentrale, een plug-in hybride-aandrijflijn die we in meer producten van PSA/Stellantis kennen. De 1,6-liter viercilinder met elektromotor tussen het motorblok en de transmissie levert een systeemvermogen van 225 pk. Met de motorisering kan de bestuurder meer dan 50 km in de volledig elektrische modus ZEV rijden, en dat tot een snelheid van maximaal 135 km/h.

De andere motoren zijn eveneens bekende drie- en viercilinders. Die motorblokken zijn nog niet voorzien van elektro-ondersteuning, maar, zo laat Citroën aan Autovisie weten, in de loop van de carrière vervangt Citroën de krachtbronnen voor geëlektrificeerde aandrijflijnen. Een volledig elektrische C5 X staat nog niet op de agenda. Diesels komen er absoluut niet. Cobée zegt dat de consument er nauwelijks meer om vraagt, omdat de stekkerhybride populairder wordt.

Introductie Citroën C5 X

Citroën opent in oktober de orderboeken voor de C5 X. De productie start kort daarna. De eerste exemplaren worden vanaf begin 2022 uitgeleverd. Prijzen deelt de Nederlandse importeur in aanloop naar de marktintroductie.