Zorgen veiligheid Opel Ampera E: garages in de fout met brandbare accu
Veiligheidsexperts maken zich zorgen over de veiligheid van de Opel Ampera E. Daarvan rijden er naar schatting bijna 34.000 rond in Nederland, meldt consumentenprogramma Kassa. Eigenaren van deze elektrische auto’s zijn opgeroepen de wagen terug te brengen naar de garage. Volledig opgeladen accu’s zijn namelijk brandgevaarlijk.
Uit veel reacties die bij Kassa binnenkomen, blijkt echter dat garages de software-update niet goed uitvoeren.
Accu Opel Ampera E niet altijd goed teruggeschroefd
Opel Nederland adviseerde bezitters van een Opel Ampera E eerder in een brief hun auto niet te parkeren naast hun woning of in een garage. Dat kan pas weer als de maximale capaciteit van hun accu met 10 procent is teruggebracht. Auto-eigenaren geven echter aan dat in de Opel-garage slechts 3 tot 5 procent van de maximale accucapaciteit is afgehaald.
“Het is zorgwekkend dat deze modificatie volgens automobilisten niet conform voorschrift wordt uitgevoerd. Zo kunnen zij hun auto nu niet veilig gebruiken”, zegt Nils Rosmuller, lector energie en transportveiligheid van het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) tegen Kassa.
Reactie Opel
Opel Nederland laat weten dat ingenieurs hard werken aan mogelijkheden om de laadcapaciteit weer te verhogen zonder bovengenoemd risico. “Om de veiligheid van onze Ampera-e rijders te kunnen garanderen is een softwaremodificatie ontwikkeld waarmee het risico weggenomen wordt, door de laadcapaciteit van de auto met 10% te reduceren. Wij begrijpen dat dit vervelend voor de klant kan zijn, maar benadrukken dat wij deze tijdelijke software-update uitvoeren om het veiligheidsrisico te elimineren. Wij verwachten de betreffende klanten hierover op korte termijn nader te kunnen informeren”, aldus importeur Opel Nederland. De Ampera-e werd onder de vlag van General Motors ontwikkeld en op de markt gebracht. Toen de laatste exemplaren werden verkocht, maakte Opel deel uit van PSA, dat inmiddels Stellantis heet.
Veiligheidsmarge
De bewuste auto’s zijn tussen 2016 en 2019 gebouwd. De importeur zegt dat het geen incidenten in Nederland kent. De fabrikant heeft bij de RDW aangegeven dat de hoogspanningsaccu oververhit kan raken en mogelijk brand veroorzaakt wanneer deze volledig of bijna volledig wordt opgeladen. Door de oververhitting kan de achterbank gaan smeulen of zelfs in brand vliegen. De bezitters van de Ampera-e wordt sinds december 2020 opgeroepen de Opel-dealer te bezoeken waar een veiligheidsmarge voor het laadproces wordt geïnstalleerd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nederlanders in de fout: hoe je wél mistlampen moet gebruiken
-
Duurtest BMW i5 Touring: hoe presteert hij in de winter?
-
Dubieuze uitgaven CEO en grote kosten: dit EV-merk is nu failliet
-
Dit is het allergrootste schip om auto’s te vervoeren
-
Video: wéér crasht een Ferrari F40, ditmaal die van Lando Norris
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa