Citroën C5 Aircross is klaar voor Europa
Een grotere bagageruimte en meer flexibiliteit binnenin. Dat is waar de Citroën C5 Aircross voor de Europese markt en voor China van elkaar verschillen. Verder is het dezelfde auto.
Het is alweer een dik jaar geleden dat Citroën op de autoshow in Shanghai het doek van de C5 Aircross trok. Het merk was direct duidelijk over de levering van de middenklasse-SUV. Hij zou in eerste instantie alleen voor de Chinese markt beschikbaar zijn en pas eind 2019 de Europese showrooms binnen rijden. Citroën koos voor het enorme verschil in introductiedatum omdat het elk jaar een nieuw model wil introduceren. De C3 Aircross was net voorgesteld en kwam kort daarna uit. De C5 Aircross kwam voor Europa te vroeg, maar op tijd voor China waar een enorme vraag naar grotere SUV’s is. Overigens is in het Aziatische land recent de C3 Aircross gepresenteerd, zij het als verlengde variant met de naam C4 Aircross.
Volle broer
De C5 Aircross is een volle broer van de Peugeot 3008 en 5008, de Opel Grandland X en de DS 7 Crossback. Hij beschikt over hetzelfde EMPII-platform, maar heeft iets dat voor de andere SUV-modellen niet beschikbaar komt. De autobouwer noemt het Citroën Advanced Comfort. Het is de overkoepelende naam voor de nieuw ontwikkelde schokdempers Progressive Hydraulic Cushions en de speciale stoelen Advanced Comfort Seats. Die specifieke elementen moeten de C5 Aircross de comfortabelste SUV in zijn segment maken.
LEES OOK: CITROËN C5: ZELFDE NAAM, ANDERE AUTO
Meubilair
Net als bijvoorbeeld de Peugeot 5008 beschikt de C5 Aircross over drie stoelen op de achterste zitrij, waar de versie voor China een bank heeft. Het meubilair onder de glazen panoramadak is individueel te verstellen, waarbij de stoelen in lengterichting over 15 cm verschoven kunnen worden en de leuningen onder een hoek van 19 tot 26,5 graden kunnen worden versteld. In vergelijking met de eerder gepresenteerde versie is de beenruimte achterin iets opgeofferd om meer bagagevolume te creëren. Blijkbaar houden Europeanen meer van laadruimte, terwijl de Chinese autokoper vaker met vijf personen rijdt. De bagageruimte meet minimaal 580 liter. Met de drie achterstoelen in de voorste stand neemt het volume met liefst 140 liter toe. Met de achterste zetels opgevouwen is 1630 liter aan laadvolume beschikbaar. In vijfpersoonsopstelling bedraagt de laadlengte net geen meter, terwijl de afstand van de elektrisch scharnierende achterklep tot de voorstoelen richting de twee meter gaat.
Uitrusting
Citroën geeft de C5 Aircross zaken mee als een 360 graden camerabeeld rond de auto, rijbaanassistentie, bochtverlichting, grip control, automatisch in- en uitparkeersysteem, achteruitrijcamera, startknop, sleutelvrije ont- en vergrendeling, verkeersbordherkenning en Trailer Stability Control. Daarnaast beschikt de SUV over draadloos laden van de mobiele telefoon, Connect Nav en Mirror Screen-functies voor Apple- en Android-devices.
Motorengamma
Bij de marktintroductie biedt Citroën keuze uit twee benzinemotoren (1.2 3-cilinder met 130 pk en 1.6 4-cilinder met 180 pk) en twee diesels (1.5 4-cilinder met 130 pk en 2.0 4-cilinder met 180 pk). Volgend jaar lanceert Citroën nog een plug-in hybrid.
Verkoopstart
De prijzen van de SUV worden in de loop naar de verkoopstart bekend gemaakt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Rijlessen flink duurder: hier betaal je gemiddeld het minst
-
Zwitserse BMW-rijder krijgt extreem hoge boete voor bumperkleven
-
‘Familiegezicht keert bij sommige merken tot vervelens toe terug’
-
Ook voor Nederland: elektrische auto met ‘901 kilometer range’
-
Nieuwe solid state-accu voor elektrische auto’s: 80% meer EV-range
-
A-segment keert terug: deze budget-EV’s kun je straks verwachten
-
Koop nu de 1.000 pk sterke doodskist op wielen van John Cena
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
VW ontbindt afspraak werkzekerheid: grote ontslagronde op komst?
-
Toont Skoda haar ware gezicht met de Elroq?
-
Flying Spur is de krachtigste Bentley-sedan ooit
-
Benzineprijs omhoog: ‘opbrengst onterecht naar gat in schatkist’