Nee, hydropneumatische vering keert niet terug. Desalniettemin moet de nieuwe Citroën C5 Aircross de meest comfortabele SUV op de markt worden volgens het merk. Vandaag is de auto officieel onthuld in Shanghai.

Citroën C5 Aircross - Autovisie.nlCitroën C5 Aircross - Autovisie.nl


Plug-in hybride

De Citroën C5 Aircross komt er ook als plug-in hybride. Dat model wordt ook meteen de krachtigste productieauto die Citroën ooit gebouwd heeft. Hij krijgt een gecombineerd vermogen van 300 pk. Daarvan neemt de verbrandingsmotor ongeveer 200 pk's op zijn rekening en de twee elektromotoren de rest. Dat betekent overigens ook dat hij er met vierwielaandrijving komt. Dat in tegenstelling tot zijn broers van Peugeot, de 3008 en 5008, die er alleen met voorwielaandrijving zijn.

Comfort

Waar veel merken graag benadrukken hoe dynamisch hun SUV wel niet is, gooit Citroën het over een andere boeg. De Citroën C5 Aircross moet namelijk de meest comfortabele SUV op de markt worden volgens de Fransen. Hydropneumatische vering is passé, maar toch heeft hij een andere veertechniek. Progressive Hydraulic Cushions noemt Citroën het, een veersysteem waarbij er twee hydraulische stops aan de schokdemper zijn toegevoegd. Eentje voor de ingaande slag en eentje voor de uitgaande demping. Citroën spreekt van het gevoel van een vliegend tapijt van weleer. De techniek debuteert weliswaar op de C5 Aircross, maar moet al snel beschikbaar worden op andere modellen.

Techniek

We noemden de Peugeot 3008 en Peugeot 5008 hierboven al de broers van deze auto. Dat zit zo: de Citroën C5 Aircross maakt ook gebruik van het EMP2-platform en zal ook motorisch gelijk zijn aan die twee modellen. Met zijn lengte van 4,5 meter is hij iets langer dan de 3008, maar korter dan de 5008. Hij is precies even breed als de beide Peugeots, met een breedte van 1,84 meter. De Citroën is wel hoger dan beide modellen. De C5 Aircross is namelijk 1,67 meter hoog, terwijl de 3008 het bij 1,62 meter houdt en de 5008 bij 1,65 meter. Aangezien zijn wielbasis met 2,73 meter precies tussen die van de 3008 en 5008 invalt, begrijp je dat Citroën de auto alleen als vijfzitter zal gaan verkopen.

2018

Citroën stopt de C5 Aircross vol met nieuwe techniek. Zo krijgt de auto een gloednieuw infotainmentsysteem en heeft hij een digitaal instrumentarium. Reken ook op geavanceerde veiligheidsvoorzieningen als hij halverwege volgend jaar op de markt komt. In China begint de verkoop later dit jaar al - vandaar ook zijn debuut in Shanghai - en wij zijn vervolgens volgend jaar aan de beurt. Prijzen zijn nog niet bekend, maar reken op een prijs - jawel, daar zijn ze weer - tussen die van de Peugeot 3008 en 5008.

Live vanuit Shanghai

https://www.instagram.com/p/BTBUCfHDm6o/?taken-by=autovisie