De C5 krijgt een opvolger, dat liet Citroën eerder reeds weten. Het nieuwe model zou echter een ander soort auto worden dan het bestaande model.

Computerillustratie Jasper van der HeidenComputerillustratie Jasper van der Heiden


Computerillustratie Jasper van der Heiden

Deze maand viel het doek voor de C5. Na een carrière van tien jaar mag Citroëns topmodel dan met pensioen. Tenminste, in Europa. In China, waar de vierdeurs sedan lokaal wordt gemaakt, draait de fabriek nog even door. Het model heeft ginds zelfs nog een lichte facelift ondergaan. In China biedt Citroën overigens ook een C6 aan, overigens een compleet andere auto dan waar we in Europa al in 2012 afscheid van namen. De nieuwe C5 moet in 2019 te verschijnen. Voor het ontwerp en het concept zal de autobouwer de concept car C-Xperience, zoals afgelopen oktober op de Autosalon van Parijs getoond, verder uitwerken. In hoeverre de lijnen behouden blijven wil de fabrikant nog niet verklappen. Een ding is zeker: het wordt een sedan, geen crossover of grote SUV.

ZIE OOK: CITROËNS AIRBUMPS GEACCEPTEERD

Aircross

Met de C5 Aircross en de later dit jaar verwachte C3 Aircross heeft Citroën het SUV-programma namelijk compleet. De modellen die daarna volgen zijn sedans, zo laat Citroëns ceo Linda Jackson op de autoshow in Shanghai weten. Op de beursvloer staan de schijnwerpers weliswaar op nieuwe SUV’s gericht, maar de topvrouw wil zich niet blindstaren op die carrosseriestijl. “We hebben enkele jaren geleden de strategie van acht verschillende modellen ingevoerd en daarmee willen we een breed publiek bedienen. De vraag naar SUV’s mag dan groot zijn en nog steeds groeien, maar er blijft ook een grote groep bestaan die een sedan, hatchback of MPV wenst. SUV’s zijn populair vanwege het stoere voorkomen, de hoge zitpositie en het gevoel van veiligheid dat ze geven. Wij zullen die elementen naar onze modellen in de andere segmenten vertalen.” Dat wil niet zeggen dat de C5 een hoge auto wordt. Met dat model richt het merk zich op de traditionele sedankoper.

Citroen C5Citroen C5


Citroen C5

Performance

Hoe wil Jackson zich onderscheiden in het segment waarin Audi, BMW en Mercedes-Benz domineren? “Ik zie die merken niet als concurrenten, want zij zijn erg performancegedreven. Wij vinden economische motoren, CO2-uitstoot en comfort heel belangrijk. Het draait in een Citroën niet alleen om de bestuurder, maar ook om het welzijn en de beleving van de overige inzittenden. Dat zit hem in de stoelen, de interieurruimte, connectiviteit en praktische bruikbaarheid.” De C5 is reeds in ontwikkeling, dus een eventuele link met de Insignia van Opel (dat zoals bekend door PSA wordt overgenomen) ligt niet in de lijn der verwachtingen.

Citroën C5 Aircross - Autovisie.nlCitroën C5 Aircross - Autovisie.nl


Onderscheidend

Jackson wil dat Citroën zich blijft onderscheiden, maar voor wat betreft de C5 moet het bedrijf voorzichtig te werk gaan. “De kopers in het D-segment zijn traditioneel, je moet goed oppassen hoe anders je wilt zijn, want de marktsituatie is niet te vergelijken met die in het B- en C-segment.” Uiteraard krijgt de C5 standaard het door Citroën gepatenteerde Progressive Hydraulic Cushions (PHC). Dat is geen hydropneumatische vering, maar een veersysteem waarbij twee hydraulische stops aan de schokdemper zijn toegevoegd. Eentje voor de ingaande slag en eentje voor de uitgaande demping. De techniek debuteert op de C5 Aircross die eind volgend jaar in de Nederlandse showrooms verschijnt. Later past Citroën PHC op meerdere modellen toe, afhankelijk van de toegevoegde waarde voor het product en de prijspositionering.