Cadillac moet het al lang niet meer van het succes in de Verenigde Staten hebben. Afgelopen jaar had het merk tegenvallende resultaten op de thuismarkt, terwijl het in China juist enorm groeide. Sterker nog, de kans is groot dat China de belangrijkste markt wordt voor het Amerikaanse luxemerk.

Cadillac XT5 - Autovisie.nlCadillac XT5 - Autovisie.nl


+46%

Het was geen goed jaar voor Cadillac in de Verenigde Staten. Er werden drie procent minder auto's verkocht in het land. Dat zat hem vooral in het feit dat de twee belangrijkste producten van vorig jaar, de XT5 en de CT6, pas in de tweede helft van het jaar op de markt kwamen. Maar waar de resultaten in de VS achterbleven, werden die gecompenseerd door het succes in China. Het merk groeide daar met maar liefst 46%.  Zo ging 2016 toch de boeken in als een van de beste jaren van de afgelopen dertig jaar.

LEES OOK: CADILLAC CT6 PLUG-IN HYBRIDE GELANCEERD

Groei

Cadillac werkt hard aan uitbreiding van het modellengamma, maar toch zal het nog een flinke tijd duren voordat we die modellen in de showroom gaan zien. Halverwege 2018 worden de eerste modellen, waaronder meerdere nieuwe crossovers, van klein naar groot, verwacht. Tot die tijd is het vooral de XT5 die voor succes moet gaan zorgen. Die auto scoorde in de tweede helft van het jaar al beter dan de ATS, CTS en XTS bij elkaar, maar toch is die crossover het enige hogere model naast de Escalade, terwijl de markt duidelijk om crossovers vraagt.

China

De Verenigde Staten zijn nu weliswaar nog goed voor meer dan de helft van de verkopen van Cadillac, binnen afzienbare tijd wordt die rol waarschijnlijk overgenomen door China. In een interview met Automotive News vertelt Johan de Nysschen, de topman van het merk, dat China waarschijnlijk over drie jaar al de grootste afnemer van Cadillacs is. Afgelopen jaar werden er al meer dan 100.000 stuks verkocht in het land.

Cadillac CT6 Plug-in Hybrid - Autovisie.nlCadillac CT6 Plug-in Hybrid - Autovisie.nl