Campers: de Fifth Wheel combinatie
Ga eens op vakantie naar Amerika als het weer kan en je weet wat een Fifth Wheel combinatie is. Het zijn campers op basis van de populairste auto daar: de pick-up. Je ziet in de States heel imposante voorbeelden, in Nederland zijn ze vooral maatwerk.
Brits-Nederlandse combinatie
De basis van de Fifth Wheel-combinatie van Jaquelien Westhof is Brits en Nederlands. De Land Rover Defender is de oer-terreinauto die geen toelichting behoeft, de camperoplegger is een Nederlands stuk maatwerk van Fifth Wheel Europe BV uit Emmeloord. De totale combinatie meet maar liefst 13,90 meter en de ruimte in de camperunit is enorm. “Ik heb er met mijn man maar een paar reizen mee kunnen maken. Toen hadden we nog meer luxe aan boord, er stond bijvoorbeeld een compleet bankstel in. Nu gebruiken we hem soms als begeleidingsvoertuig bij reizen die we maken met onze klanten, waarvoor we met ons bedrijf USVA-bikes.com aangepaste driewielige fietsen maken.”
Apart op pad met de Land Rover
Het voordeel van dit soort campers is dat je de camperunit kunt neerzetten en vervolgens gemakkelijk op pad kunt gaan met de Land Rover.” Voorin de camperunit zit een complete technische ruimte en in de laadback van de pick-up zie je goed hoe de oplegger- constructie in elkaar zit. De camperunit zet je op twee steunpoten. “Die moest je eerst handmatig bedienen, maar dat ging niet makkelijk genoeg. Daarom hebben we ze hydraulisch laten maken. De oplegger is gemaakt door Fifth Wheel, maar het interieur hebben we door een lokaal bedrijf in de omgeving van Haarle laten maken. Al met al heeft de Fifth Wheel-combinatie ons nieuw ongeveer 125.000 euro gekost.
Uitzonderlijk maatwerk
In Nederland zijn Fifth Wheel campers een uitzondering. Op de site van de bouwer komen we nog een unit achter een Volkswagen Amarok tegen, maar meer vinden we er niet. Bij navraag blijkt alleen Fifth Wheel Europe al zo’n vijftien stuks gemaakt te hebben. Ze bouwen dan de pick-up op met een extra subframe waarop de kogel zit, en ook de oplegger maken ze in Emmeloord. Welke trekauto’s er gebruikt worden? “Dat varieert van een Amarok tot Amerikaanse pick-ups, zoals de Ford Ranger en de Dodge Ram, maar ook een Toyota Tundra en de Defender dus.
Wij leveren de meeste opleggers kaal op, de inrichting laten de klanten vaak op maat door andere bedrijven helemaal naar wens maken. Zo is dat ook gebeurd bij de campercombinatie met de Land Rover Defender”, aldus Albertine Evers van Fifth Wheel Europe BV. Prijzen wil ze liever niet te noemen. Om ons toch een idee te geven noemt ze ruwe vanafprijzen van zo’n 4000 euro voor de ombouw van de pick-up. De prijzen van een kale oplegger starten vanaf zo’n 30.000 euro. Daarbij moet je dus alle mogelijke voorzieningen en de inbouw van het interieur en de trekauto nog optellen. Een beetje combinatie gaat daardoor zomaar door een ton, beaamt Evers.
Lees ook:
Ook interessant
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Alpine doet opvallende claim of verkoopt onzin
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Deze 15.000 euro kostende open occasion is hartstikke winterhard