Bugatti Galibier had een broer, Rembrandt!
Herinner je de Bugatti Galibier nog? Het was een studiemodel uit 2009 van een vierdeurs limousine met voorin de neus een W16-motor uit de Veyron. Maar in de schaduw van het vierdeurs model bestond ook de tweedeurs Rembrandt. Echter, dat model zag nooit het levenslicht. Tot vandaag.
Bugatti verstopte de Rembrandt in de afgelopen twaalf jaar in de diepste en donkerste hoekjes van zijn harde schijven, want de digitale schetsen en computertekenen werden nadat het Bugatti-management het project afkeurde niet verder uitgewerkte. De directie verkoos de vierdeurs Galibier boven de tweedeurs Rembrandt. De twee modellen ontstonden als deel van een project om met een nieuwe productlijn voor het legendarische merk te komen. Uit alle voorstellen werd de Galibier gekozen en uitgewerkt. Maar ondanks dat de vierdeurs limousine het winnende project was, bleef van de Rembrandt alles bewaard, zij het intern opgeslagen.
BUGATTI-KLANT HEEFT GEMIDDELD 42 AUTO’S
W16 Coupé
Feitelijk is de Rembrandt een Galibier met een afwijkende maatvoering en styling. De aandrijflijn en de lay-out van het platform werden gelijk aan elkaar. Daarmee dus anders dan die van de Veyron. Je kunt zelfs stellen dat de Rembrandt, die onder de werktitel W16 Coupé werd uitgewerkt, een omgekeerde Veyron is. De W16-motor ligt voorin, de stoelen staan achter het blok. Hoewel we in Bugatti’s designstudio de originele tekeningen te zien krijgen, is niet precies duidelijk dat de Rembrandt beoogd was als 2+2. Het karakter van de coupé was ook anders dan die van de Veyron, een Gran Turismo versus een hypercar. Met de Galibier zag de directie van Bugatti eveneens een GT voor zich, maar dan met vier deuren. Designbaas Achim Anscheidt noemt de limousine een gentlemen’s express.
Afgeschoten
Het project Rembrandt werd al vrij snel afgeschoten door de top van Bugatti. De Galibier kwam er uiteindelijk ook niet. Maar dat besluit volgde pas drie jaar nadat het management in september 2009 de Galibier aan zijn dealercorps en enkele vooraanstaande klanten had laten zien. De Galibier, maar ook de Rembrandt, had prima in het Bugatti-programma gepast. Want ondanks dat de eerste reïncarnatie van Bugatti, die eind jaren tachtig onder supervisie van Romano Artioli, resulteerde in een supercar, gevolgd door twee hypercars onder het huidige eigenaar, bouwde grondlegger Ettore Bugatti een diversiteit aan modellen, zoals de Type 35 en de Royale. Een SUV of crossover in de toekomst past volgens de filosofie van Ettore ook bij het merk, zolang het maar aan de sportieve en technologische kernwaarden van Bugatti voldoet.
Autovisie magazine 5
LEES HET COMPLETE EN UNIEKE VERHAAL OVER DE GALIBIER EN REMBRANDT IN AUTOVISIE MAGAZINE 5 DAT OP 27 FEBRUARI IN DE WINKEL VERSCHIJNT. AUTOVISIE-REDACTEUR SJOERD VAN BILSEN BEZOCHT DE DESIGNSTUDIO VAN BUGATTI. KIJK OOK SJOERDS WEETJES 170 (VRIJDAG 21 FEBRUARI).
Video Bugatti Centodieci
Lees ook:
Ook interessant
-
De elektrische Lynk & Co 02 maakt de Volvo EX30 overbodig
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Deze nieuwe Mini Cooper Cabrio is al acht jaar oud