Brussel krijgt er een elektrische Audi bij
![Audi Q4](https://img.autovisie.nl/images/YduDKlIf6UfhExWstZyle_r6nSg=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2Fa212328-large.jpg)
Audi bouwt in de Brusselse productiefaciliteit de elektrische E-tron SUV, maar daar komt snel een model bij. De Q4 E-tron is naar verluidt niet aan te slepen en krijgt dus ook Belgische roots.
Dat zou volgend jaar al moeten gebeuren, zo schrijft Automobilwoche op basis van bedrijfsbronnen. Die auto rolt al van de band in Zwickau, daar waar de Volkswagen Groep veel meer elektro-modellen bouwt. De vraag naar de Q4 E-tron is echter dusdanig groot dat er naar een tweede productielocatie wordt gekeken. Bovendien heeft Audi nog flink wat achterstanden weg te werken vanwege het chiptekort.
Q8 E-tron
In Brussel, specifiek in Vorst, bouwt men dus al de verschillende varianten van de ‘reguliere’ E-tron, waaronder de Sportback. Eerder schreven we al dat het een tweede model gaat vervaardigen in de Belgische hoofdstad. Het gaat om de Q8 E-tron, maar die auto staat pas voor 2026 op de rol.
![Audi Q4 Sportback coupé-SUV](https://img.autovisie.nl/images/OeDTnb3nR5N0qN7E9VPpU6WXtzs=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2Faudi_q4_sportback_50_e-tron_quattro_s_line_edition_one_84.jpeg)
In de tussentijd kan men zich in Brussel dus gaan bezighouden met de bouw van de Q4. Al wil de fabrikant dat nog niet bevestigen. “We zijn tevreden over de positieve feedback vanuit klanten en de pers voor de Audi Q4 E-tron, waar veel vraag voor is. We controleren continu de bezetting van het wereldwijde productienetwerk. Hierover is echter nog geen beslissing genomen”, zo wordt woordvoerder Peter D’hoore geciteerd. Naar verluidt neemt de VW-top volgende week op 9 december een besluit.
Specialisten
Audi Brussels is in ieder geval dus al een specialist op het gebied van elektro-auto’s. Het vervaardigde tot dusver al ruim 100.000 exemplaren van de E-tron. Overigens rolt de elektrische SUV en Sportback enkel in Brussel van de band, al gaat de productie van de SUV-variant binnenkort ook in China plaatsvinden. In het verleden bouwde men in Brussel ook al de A3 en A1. Voordat de faciliteit in 2007 in handen van Audi is, zagen ook Studebakers, Volkswagens Kever, Passat, Golf, Polo, Lupo, Seats Leon én Toledo het levenslicht in de Brusselse hoofdstad.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?