Brabus maakt de EQS nóg aerodynamischer
Het is altijd afwachten wat voor ‘over the top’ creatie Brabus nu weer uit de hoge hoed tovert. Al helemaal nu het sinds een aantal maanden ook modellen van porsche en Rolls-Royce de Brabus-behandeling is gaan geven. Toch grijpt het nu weer even terug naar Mercedes-Benz. De EQS 450 is namelijk aan de beurt.
Het Duitse tuningbedrijf uit Bottrop staat erom bekend dat ze op zeer excentrieke wijze modellen van de Mercedes-Benz Groep eigen maken. Onlangs zijn daar dus modellen van Porsche en Rolls-Royce bijgekomen. In het verleden nam het ook modellen van de Chrysler groep onderhanden.
Brabus houdt zich in
Normaal gesproken zijn de creaties van Brabus in ieder opzicht krankzinniger en extremer dan de basisversie. Dat is in dit geval tot op zeker hoogte ook het geval, maar het uiterlijk is – in ieder geval volgens de maatstaven van Brabus – redelijk ingetogen gebleven wat betreft de elektrische sedan.
Natuurlijk is er nog steeds sprake van de gigantische letter B op de grille en zijn er de diverse plekken waar de volledige naam van het bedrijf te bewonderen is. Denk aan de dorpel van de EQS, waar de naam dit keer zelfs licht geeft! Hoe opvallend wil je het hebben.
Vanzelfsprekend zijn er ook de nodige koolstofvezel elementen. De relatief bescheiden spoiler is bijvoorbeeld volledig van carbon, maar ook de spoilerlip aan de voorzijde van de EQS en niet te vergeten, de diffuser.
De prestaties van de aangepaste EQS
Brabus hield zich dus in toom wat betreft het design, maar dan zal het de prestaties wel een flinke boost hebben gegeven! Ook dat is echter niet het geval. Het vermogen van 333 pk blijft identiek aan de originele EQS 450.
Het indrukwekkende is dat Brabus erin is geslaagd om de meest aerodynamische productieauto van dit moment, een nóg betere Cw-waarde te geven. Het originele getal bedraagt een indrukwekkende 0,2. Met een aerodynamische bodykit is het gelukt dat getal met nog eens 7,2% te verlagen. Mits je de juiste wielen uitkiest. Het tuningbedrijf geeft klanten namelijk een keuze wat betreft het schoeisel. De wielen zoals op de EQS hieronder, zijn de meest aerodynamische keuze. Daarmee kun je als het goed is nog wat extra kilometers aan de actieradius van het model toevoegen.
De diffuser en spoilerlip waar we het eerder over hadden zijn naast de agressievere uitstraling waar Brabus altijd naar op zoek is, ook goed voor een afname van de hoeveelheid lift. Daardoor ligt de auto nog beter op de weg. Wellicht is dit een van de smaakvollere creaties van de Duitsers.
Lees ook:
Ook interessant
-
De allerdikste Brabus ooit is een camper met 2.600 Nm aan koppel!
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 5)
-
De beste 9 Europese SUV’s: stijl, prestaties en veelzijdigheid
-
Deze Volkswagen had eigenlijk een Cupra willen zijn