Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 11 jun 2021

BMW is vanaf 2023 volgende grote naam in LMDh-strijd

Opnieuw groot nieuws voor de lange-afstandsracerij: BMW heeft officieel bekendgemaakt zich vanaf 2023 in het LMDh-gevecht te mengen. Daardoor zullen we het Duitse merk voor het eerst in meer dan twintig jaar in de hoogste klasse van lange-afstandsraces zien.

Officiële en concrete plannen deelt de Duitse autobouwer nog niet met de wereld. Wel publiceerde de nieuwe BMW M-baas, Markus Flasch, onderstaande foto op Instagram. De begeleidende tekst verklapt enkel dat BMW vanaf 2023 in het LMDh-project duikt. Daarbij noemt Flasch een ‘terugkeer naar Daytona’, waarmee hij doelt op de Rolex 24 op het bekende circuit van Daytona. Dat is de grootste lange-afstandsrace van Amerika, waarbij 24 uur lang DPi’s, LMP3’s, GTLM’s en GT3’s over de road-lay-out van dat circuit scheuren.

Formule E

BMW verlaat na dit seizoen de elektrische raceklasse Formule E en zal zich dus meer richten op het Hypercar-project.

LMDh?

De Le Mans Daytona Hypercar (LMDh) zijn de Hypercars die in de Amerikaanse raceklasse IMSA zullen rijden, waar ze de Daytona Prototype International (DPi) vervangen. Zij zullen dan een chassis gebruiken van een van de vier leveranciers: Dallara, Multimatic, Ligier en Oreca. De rest, dus de motor, het hybridesysteem en het bodywork, zullen de teams zelf moeten maken.

Het is dan het doel dat de LMDh en LMH, die in het World Endurance Championship rijden, met elkaar de strijd aangaan in zowel het IMSA als het WEC. Daardoor zullen alle Hypercars te zien zijn bij de 24 uur van Daytona, maar ook de 24 uur van Le Mans.

BMW

Niks bekend over Le Mans

Dat er verder weinig bekend is over de plannen van BMW, is voor nu dus een lichte teleurstelling te noemen. Dat ze meedoen aan de 24 uur van Daytona staat zo goed als vast, maar omdat de twee klassen samenwerken zou BMW ook weer kunnen terugkeren naar Le Mans, voor de befaamde 24 uursrace. Het is echter niet meteen een verplichting om beide races bij te wonen, al ligt het voor de hand voor de grote fabrikanten om zich op het grootste toneel van lange-afstandsraces te bevinden.

BMW is de vierde grote fabrikant die zich aan het LMDh-avontuur waagt. Eerder maakten Audi, Porsche en Acura bekend om ook met een hypercar te komen. Volgens geruchten kunnen daar ook nog eens grote namen als Lamborghini en Cadillac zich aan dat illustere lijstje toevoegen. Dat zou goed nieuws zijn voor het LMDh-kampioenschap, dat vanaf volgend seizoen de Daytona Prototypes International (DPi) zal vervangen. In het WEC zijn de LMP1’s al vervangen door de Hypercars, al is dat nog een schaars lijstje bestaande uit Toyota en Alpine. Overigens gebruikt laatstgenoemde dit jaar nog een LMP1-chassis, wat voor nu nog toegestaan is maar vanaf 2022 zullen ze met wat nieuws moeten komen.

Lagere kosten maken Hypercars aantrekkelijker

Maar ook voor die Le Mans Hypercar-klasse zijn al grote namen bevestigd. Glickenhaus zal zich komende race toevoegen aan het lijstje Hypercar-teams. Het was de bedoeling dat ook ByKolles al dit jaar in actie zou komen, maar die kans lijkt klein. In 2022 zal Peugeot met een hypercar voor het eerst sinds 2011 terugkeren naar Le Mans. Ook Audi zal zijn rentree maken in het WEC, al moet dat nog wachten tot 2023.

In datzelfde jaar maakt ook Ferrari zijn opwachting in de hoogste klasse van lange-afstandsraces. Zij zullen dat in samenwerking met AF Corse doen, waarmee het drie keer de beroemde 24 uur van Le Mans op haar naam schreef en ook vijfmaal de titel in het constructeurskampioenschap bij de GTE’s pakte.

Hypercar-avontuur voor Ferrari ziet er roodkleurig uit

Porsche heeft bekendgemaakt hoe dan ook aan beide kampioenschappen, dus LMH en LMDh, mee te doen. Dat team zien we dus sowieso aan de start van de twee grootste 24 uursraces ter wereld verschijnen. De kosten van zo’n Hypercar-team liggen volgens het WEC bijna tachtig procent lager dan de kosten van een LMP1-team. Dat maakt het voor veel fabrikanten aantrekkelijker om tot deze nieuwe raceklasse te treden. Bovendien zal het speelveld middels een Balance of Performance (BoP) gelijk gehouden. Auto’s die dan veel beter presteren dan de rest zullen dan bijvoorbeeld een strafgewicht aan de auto moeten toevoegen. Dat kan ook tijdens het seizoen nog veranderen.

Toyota GR010 HYBRID

Het lijkt er daardoor steeds meer op dat de strijd om Le Mans weer epische proporties aanneemt. Waar de 24 uursrace in het Franse stadje de afgelopen jaren het territorium was van Toyota – door een gebrek aan echte concurrentie – zullen er veel meer grote fabrikanten om die felbegeerde zege strijden.

BMW in lange-afstandsraces

BMW is zeker geen onbekende in de wereld van lange-afstandsraces. Het Duitse merk is nu al weer een tijdje actief in de GTE-klasse met de M8 GTE – waar overigens veel grappen over gemaakt worden op sociale media vanwege de opvallende grootte ten opzichte van de andere GTE’s.

In 1999 won BMW de 24 uur van Le Mans met de BMW V12 LMR, een echte posterheld vanwege zijn unieke vorm en inmiddels volledig verdwenen open cockpit.

Het verhaal van BMW in de lange-afstandsraces begon al 83 jaar geleden, met de BMW 328 Touring Coupé. Met deze auto boekten zij een overwinning in hun klasse.