Binnen tien jaar heeft elke Audi RS een elektromotor
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudirs4avant18-365137.jpg)
Juist, elk RS-model van Audi heeft binnen tien jaar een elektromotor, al dan niet in combinatie met een conventionele krachtbron met cilinders. Dat laat de Duitse autobouwer via een officiële verklaring weten.
Dat elektrificatie de toekomst is, mag wel duidelijk zijn. Veel fabrikanten hebben al laten weten de verbrandingsmotor binnen afzienbare tijd vaarwel te zeggen. Bentley, Fiat, Mini en Volvo: zomaar een paar merken die vanaf 2030 enkel nog elektromotoren gaan aanbieden. Audi heeft nog niet zo’n hard statement gemaakt, al heeft de fabrikant al wel gemeld geen volledig nieuwe verbrandingsmotoren meer te ontwikkelen.
Mild-hybride
En dus moet ook de geliefde RS-divisie van Audi geloven aan elektrificatie. Dat is momenteel natuurlijk al het geval, omdat men in Ingolstadt onlangs de eerste volledig elektrische Audi RS presenteerde. Het gaat om de E-tron GT, het minder krachtige broertje van de Porsche Taycan. Maar ook de rest van het RS-gamma kan zich gaan opmaken voor een elektromotor. De RS 6 Avant, RS 7 Sportback en RS Q8 zijn op papier bovendien milde hybrides, door de toevoeging van een 48 volt-systeem.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Frs6-000001-846372.jpg)
De komende jaren worden die elektromotoren steeds groter, want een groot deel van de RS-modellen van Audi zullen in de nabije toekomst een PHEV zijn. Binnen vier jaar zegt Audi al de helft van het RS-gamma te hebben geëlektrificeerd. Rond het jaar 2026 zal dat zelfs voor 80 procent van de performance-modellen gelden. In 2030 zal elke Audi RS dan een plug-in hybride of volledig elektrisch model zijn.
Audi RS is succesvol
Audi zal wel moeten, omdat de RS-lijn zeer succesvol is. Zo wordt in Nederland het aantal verkooppunten van RS-modellen al verdubbeld. En als je veel modellen verkoopt die veel CO2 uitstoten, heeft dat natuurlijk een negatieve invloed op het halen van de emissie-eisen die de Europese Unie heeft opgesteld. Plug-in hybride-aandrijflijnen zijn dus noodzakelijk om de bloedlijn in leven te houden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2Fa213906-large.jpg)
Daarnaast zullen er meer volledig elektrische RS-modellen verschijnen. Of er van de Q4 E-tron een rasechte RS-variant verschijnt, is de vraag. Maar binnen een paar jaar presenteert de autobouwer ook een elektrische Q6 en A6, waarvan hoogstwaarschijnlijk wel performance-versies zullen verschijnen. Een RS6 E-tron is zelfs al door de fabrikant bevestigd. Naar verwachting laat die auto zich rond het jaar 2024 zien.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze bizarre GMC Hummer EV kan je gewoon in Nederland kopen
-
Positieve trend in verkoop occasions
-
Waarom je nu niet de handrem van je auto moet gebruiken
-
Chinese Cybertruck-concurrent wordt klaargestoomd voor Europa
-
Op zoek naar Aliens in Area 51 met een Hyundai Santa Cruz
-
Waarom ons nieuwsbericht over de Toyota Sport Crossover zo kort is
-
De goedkoopste elektrische auto van Toyota komt in 2024
-
Covermodel: Triumph Dolomite – Achterwaartse vooruitgang
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mercedes EQE
-
Ruzie met de buren? Dan is deze Hummer de ideale auto voor jou
-
Verkoopcijfers 2023 – Dit merk verkocht in Nederland 13.000 procent meer auto’s
-
Met deze auto wordt Alpine weer belangrijk op het circuit