BMW neemt afscheid van beestachtige diesel
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2Fcomunicat-presa-01.jpg)
Misschien ken je het type wel, de B57S-motor van BMW. Dit is niet zomaar een motor met een paar leuke getallen. De B57S is een van de weinige dieselmotoren met vier turbo’s. Jawel, vier turbo’s! Helaas zit er geen toekomst meer in…
Rond september dit jaar stopt BMW de productie van de fabelachtige B57S. In dit bericht wordt verteld dat het blok te gecompliceerd en te duur is om nog in productie te houden. De voornaamste oorzaak daarvan zijn de steeds strenger wordende uitstootnormen. Die regels doen dit soort fantastische blokken de das om, maar redden de ijsberen.
Prestaties
Het B57S-blok gaat inmiddels al mee sinds 2016, en levert zeer goede prestaties voor een dieselmotor. Het blok werd gebruikt bij verschillende BMW-modellen, van de 5 Serie tot de grote X7. De eerste auto waar het blok echter in kwam te liggen was een 7 Serie. Het 400 pk sterke blok maakte de 7 Serie een serieus snelle auto, terwijl je bij normaal rijgedrag bijna 1000 kilometer op een tank kon rijden. Momenteel is de motor nog verkrijgbaar op de 7 Serie, de X5 en de X7. Maar het leukst was het blok misschien wel in de 5 Serie, aangeduid als M550d. Dankzij die 400 pk en 760 Nm schoot de 1820 kilogram zware Fünfer vanuit stilstand al in 4,4 seconden naar de 100 km/h. De 7 Serie doet dat in 4,6 seconden met hetzelfde blok, de X5 doet het in 5,2 seconden en de X7 in 5,4 seconden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2F20200414_G05_G07_G12_FinalEdition_Booklet-6_einstiegsleiste-scaled-1.jpg)
Gepast afscheid
BMW gaat vanaf september dit jaar dus stoppen met het leveren van dit magistrale blok, maar laat dit niet stilletjes voorbijgaan. Als eerbetoon aan het blok, komt BMW met de X5 en X7 M50d ‘Final Edition’. Uiteraard ligt dus die 400 pk sterke dieselbeul onder de motorkap, maar de BMW’s zijn ook luxe aangekleed. Onder meer laserlicht, gesture control en verschillende rijhulpen zijn standaard. Verder zijn de auto’s van ‘Final Edition’-badges voorzien.
Video – BMW M550d vs. Bentley Bentayga Diesel
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze occasion wil je: Mega Tjaffer, “functioneel met eigen gezicht”
-
30+ auto’s met nieuwwaarde van meer dan miljoen in Nederland
-
Zien: 50 Jaar BMW Motorsport op Circuit Zolder
-
Autovisie Kennisquiz: kenmerkende striping
-
Citroën plant verbeterde elektro-aandrijflijn voor C4
-
Lamborghini Huracán Tecnica: een schreeuw uit het verleden
-
Dit helpt Volvo om per 2030 enkel nog EV’s te bouwen
-
Record: Bugatti Chiron van 4 miljoen euro op Nederlands kenteken
-
ANWB voorziet meer files en een ‘permanent verkeersinfarct’
-
Laatste uitvoering BMW i3 is heel exclusief, maar niet bijzonder
-
Lamborghini’s vierde model wordt 2-deurs GT crossover
-
Deze occasion wil je: Alpina B3 voor minder dan 15.000 euro