Thijs Schuit
Thijs Schuit Nieuws 31 jul 2020

BMW neemt afscheid van beestachtige diesel

Misschien ken je het type wel, de B57S-motor van BMW. Dit is niet zomaar een motor met een paar leuke getallen. De B57S is een van de weinige dieselmotoren met vier turbo’s. Jawel, vier turbo’s! Helaas zit er geen toekomst meer in…

Rond september dit jaar stopt BMW de productie van de fabelachtige B57S. In dit bericht wordt verteld dat het blok te gecompliceerd en te duur is om nog in productie te houden. De voornaamste oorzaak daarvan zijn de steeds strenger wordende uitstootnormen. Die regels doen dit soort fantastische blokken de das om, maar redden de ijsberen.

Prestaties

Het B57S-blok gaat inmiddels al mee sinds 2016, en levert zeer goede prestaties voor een dieselmotor. Het blok werd gebruikt bij verschillende BMW-modellen, van de 5 Serie tot de grote X7. De eerste auto waar het blok echter in kwam te liggen was een 7 Serie. Het 400 pk sterke blok maakte de 7 Serie een serieus snelle auto, terwijl je bij normaal rijgedrag bijna 1000 kilometer op een tank kon rijden. Momenteel is de motor nog verkrijgbaar op de 7 Serie, de X5 en de X7. Maar het leukst was het blok misschien wel in de 5 Serie, aangeduid als M550d. Dankzij die 400 pk en 760 Nm schoot de 1820 kilogram zware Fünfer vanuit stilstand al in 4,4 seconden naar de 100 km/h. De 7 Serie doet dat in 4,6 seconden met hetzelfde blok, de X5 doet het in 5,2 seconden en de X7 in 5,4 seconden.

BMW X7 en X5 M50d

Gepast afscheid

BMW gaat vanaf september dit jaar dus stoppen met het leveren van dit magistrale blok, maar laat dit niet stilletjes voorbijgaan. Als eerbetoon aan het blok, komt BMW met de X5 en X7 M50d ‘Final Edition’. Uiteraard ligt dus die 400 pk sterke dieselbeul onder de motorkap, maar de BMW’s zijn ook luxe aangekleed. Onder meer laserlicht, gesture control en verschillende rijhulpen zijn standaard. Verder zijn de auto’s van ‘Final Edition’-badges voorzien.

Video – BMW M550d vs. Bentley Bentayga Diesel