BMW M550d xDrive: De M5 voor de veelrijder
![](https://img.autovisie.nl/images/tfOiQEr5zMEfM7vkW-KesbObw0U=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fbmw_m550d_xdrive_touring.jpg)
De BMW M550d xDrive is als Badr Hari in een maatpak. Hij ziet er representatief uit, maar deelt keiharde klappen uit aan zakenlieden die hem provoceren. Met dank aan een 3,0 liter zescilinder diesel met vier turbo’s.
![](https://img.autovisie.nl/images/dh5xGSGiuJrVN6wkippwhe0biRs=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fbmw_m550d_xdrive_touring_5.jpg)
In de vorige generatie M550d kwam diezelfde motor tot 381 pk en 740 Nm. In de nieuwste versie van BMW’s topdiesel doet het blok daar nog een schepje bovenop. Het komt tot 400 pk en 760 Nm, wat de M550d in staat stelt om in 4,4 seconden van stilstand naar 100 km/h te sprinten (de Touring heeft 4,6 seconden nodig). De topsnelheid van de auto wordt door een elektronisch opgeheven vingertje ‘beperkt’ tot 250 km/h.
LEES OOK: NIEUWE BMW 550i SNELLER DAN M5
BMW’s xDrive-vierwielaandrijving is standaard (en stuurt het gros van de krachten naar de achteras), alsmede een achttraps Steptronic-automaat. De M550d krijgt daarbij ook een M-onderstel mee, een M-uitlaatsysteem en opgewaardeerde remmen (herkenbaar aan blauwe remklauwen). Wat hij kost, is nog niet bekend. Qua verbruik zou hij, ondanks zijn monsterlijke prestaties, genoegen moeten nemen met 1 liter diesel per 16,9 kilometer (16,1 voor de Touring). Maar daarvoor moet je de beheersing van een Tibetaanse monnik hebben.
![](https://img.autovisie.nl/images/bCXk3zISWjgnIP6p1J0WqKILhWs=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fbmw_m550d_xdrive_touring_8.jpg)
![](https://img.autovisie.nl/images/vUq466o9lEPnbKDFuX3gCV7srWE=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fbmw_m550d_xdrive_touring_3.jpg)
![](https://img.autovisie.nl/images/N0iP51SncD2obGs7_ntC3PDF4ms=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fbmw_m550d_xdrive_touring_30.jpg)
![](https://img.autovisie.nl/images/FMWC6WG5tWQKUJsXJcVZt0VATaE=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fbmw_m550d_xdrive_touring_4.jpg)
![](https://img.autovisie.nl/images/GEYv7dIvL5Hal_f39TZ9G_BUTI4=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fbmw_m550d_xdrive_touring_6.jpg)
![](https://img.autovisie.nl/images/bCXk3zISWjgnIP6p1J0WqKILhWs=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fbmw_m550d_xdrive_touring_8.jpg)
![](https://img.autovisie.nl/images/vUq466o9lEPnbKDFuX3gCV7srWE=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fbmw_m550d_xdrive_touring_3.jpg)
![](https://img.autovisie.nl/images/N0iP51SncD2obGs7_ntC3PDF4ms=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fbmw_m550d_xdrive_touring_30.jpg)
![](https://img.autovisie.nl/images/FMWC6WG5tWQKUJsXJcVZt0VATaE=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fbmw_m550d_xdrive_touring_4.jpg)
![](https://img.autovisie.nl/images/GEYv7dIvL5Hal_f39TZ9G_BUTI4=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fbmw_m550d_xdrive_touring_6.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?