BMW iX krijgt overtreffende trap en dendert door 600 pk-grens
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2FP90446812.jpeg)
BMW voegt een derde smaak aan de eigenzinnige iX toe. Na de 40 en 50 is hier de 60, die bovendien de illustere toevoeging van de letter ‘M’ draagt.
Dan kun je zo ongeveer wel verwachten wat er gaat gebeuren. De iX 50 is met 523 pk op dit moment het sterkste familielid, maar daar gaat de M60 dik overeen. Die variant, die in de zomer van 2022 op de markt verschijnt, heeft namelijk een systeemvermogen van 455 kW, oftewel 619 pk. Het koppel bedraagt een flinke 1100 Nm. Daarmee is het mogelijk om in 3,8 seconden naar 100 km/h te sprinten, en dat is ‘slechts’ 0,6 seconden sneller dan de iX 50. Wel heeft deze M60 een veel hogere topsnelheid. Die bedraagt geen 200, maar 250 km/h.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2FP90446875.jpeg)
M-onderstel
Dat zijn uiteraard niet de enige aanpassingen die BMW doorvoert op de iX M60. Een model dat de M-naam draagt kan niet enkel meer vermogen hebben. De Beierse autobouwer schroeft ook een M-sportonderstel onder de iX. Standaard krijgt de M60 adaptieve luchtvering voor en achter, adaptieve dempers en achterasbesturing. Elke M60 wordt eveneens geleverd met Integral Active Steering, dat voor hogere stabiliteit op hoge snelheden en juist wendbaarheid op lage snelheden zorgt. Een remsysteem van de M-afdeling en 22-inch wielen behoren ook tot de standaarduitrusting. Speciaal voor de iX M60 ontwikkelde sportbanden staan op de optielijst.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2FP90446874.jpeg)
Meer grote verschillen zijn er niet. Het accupakket van deze M60 heeft dezelfde capaciteit als in de iX 50. Het gaat om een exemplaar van 105,2 kWh, goed voor 561 kilometer op papier. Da’s wel een stuk minder dan de reguliere versie, want de iX 50 komt met diezelfde accu volgens WLTP tot 630 kilometer ver. Het lagere bereik van deze M-variant is uiteraard te danken aan onder andere het veel hogere vermogen. Om de efficiëntie te verbeteren, is de iX M60 wel grotendeels achterwielaangedreven. Bij sterke acceleratie of tractieverlies doet ook de voortrein mee.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2FP90446804.jpeg)
Blauwe remklauwen
Wel kleedt BMW deze M60-variant wat sportiever aan. Denk aan de blauwe remklauwen en M-logo’s, maar ook diverse carrosseriepanelen die in het zwart of Titanium Bronze zijn afgewerkt. Binnenin zijn er minder grote verschillen, al prijkt er her en der een M-logo in het interieur.
BMW trekt nu al het doek van de M60, maar het duurt nog even voordat de auto in Nederland arriveert. De sportiefste iX zal vanaf de zomer van dit jaar arriveren, al geeft de autobouwer nu al de vanafprijs vrij. De M60 kost in ons land 134.839 euro. Dat is bijna 30 mille meer dan je voor de iX 50 dient te betalen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2FP90446871.jpeg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Mokka GSE Rally bezorgt Opel een ‘Oké boomer’-momentje
-
Tesla heeft dit probleem nog in ieder geval vijf jaar
-
Caravan trekken wordt (iets) makkelijker met deze elektrische Peugeot
-
Duik in de prijslijst: de Audi A6 mét brandstofmotor
-
In het interieur kun je écht zien dat deze Nissan Micra een Renault 5 is
-
Lexus ES lijkt op goedkopere Toyota, toch ga je enkel deze zien
-
Toyota vernieuwt verkooptopper: dit is de nieuwe RAV4
-
Comeback: Dit is de nieuwe Fiat Grande Panda 4×4
-
Horrorbeelden: remmen AMG GT begeven het op hoge snelheid
-
Deze speciale flitsers delen vanaf nu enkel boetes van 430 euro uit
-
Met enkel elektrische auto’s kom je er niet, aldus BMW
-
Nieuwe Nissan-CEO: ‘Ik heb met vier of vijf crises tegelijk te maken’