Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 18 nov 2021

Niet wat je hoopt: dit wordt de nieuwe en eigen auto van BMW M

De M-divisie van BMW spreekt al geruime tijd over de onthulling van een eigen model. Dat gaat helaas geen auto worden waar de echte liefhebber op hoopt.

De Motorsport-divisie van BMW, altijd aangeduid met de letter ‘M’, gaat altijd aan de haal met reeds bekende BMW-modellen. Maar in het verleden kwam het ook ooit met een éigen auto, die je niet als regulier BMW-model kon kopen. Dan hebben we het natuurlijk over de legendarische M1, met het geweldige design van Giorgetto Giugiaro.

Reis door de BMW-historie, M1, 507 en nog dik 30 auto’s

autovisie-kennisquiz-bmw-motorsport-m1-header-zonder-logo
BMW M1

Urus, DBX en Purosangue

Lang ging het gerucht dat BMW M met een directe opvolger van die auto bezig was, maar de laatste weken werd steeds meer duidelijk dat dat niét zo zou zijn. In tegendeel: BMW M zou zich gaan richten op een performance-SUV. Een auto die het moet opnemen tegen bijvoorbeeld de Lamborghini Urus, Aston Martin DBX en de aankomende Ferrari Purosangue. Het is vanuit financieel oogpunt een slimme keuze van de fabrikant, want dit is het segment waar momenteel enorm veel geld wordt verdiend.

Mansory Venatus Lamborghini Urus

Maar het is slecht nieuws voor de liefhebber van sportwagens, dus. De BMW-liefhebber had waarschijnlijk gehoopt op een opvolger van die M1, of in ieder geval op een auto die een overeenkomst met dat icoon uit de vorige eeuw heeft. Maar nee, de Beierse autobouwer komt dus met een beresterke doch waarschijnlijk enorm grote en zware SUV.

Op pad met BMW’s elektrische vlaggenschip: de BMW iX – Review

Expressief statement

Het merk laat nu weten wat we zo ongeveer kunnen verwachten van het nieuwe model. Hij krijgt de naam XM (gaat Citroën daar nog een punt van maken?), daar BMW de letter ‘X’ gebruikt voor diens SUV’s. Het merk spreekt zelf over ‘het meest expressieve statement van de afgelopen 50 jaar van BMW M’. Zijn ze de controversiële iX dan al zo snel vergeten? Of gaan ze nu al nóg een stap verder? Op de enige foto die we nu hebben, zien we in ieder geval nieren die nóg groter zijn dan we nu al kennen. Op de teaserplaat zijn ze bovendien geaccentueerd door een ledstrip, om er nóg meer aandacht voor te vragen. Het is nog geen 1 april, toch?

BMW XM

Over de aandrijflijn weten we nog niets, al kunnen we het al wel raden. BMW M meldt dat het gebruik gaat maken van een geëlektrificeerde aandrijflijn. Reken dus op een beresterke plug-in hybride. De basis wordt daarbij waarschijnlijk gevormd door de indrukwekkende 4,4-liter biturbo V8. Die is in de X7 M50i al goed voor 530 pk, maar kan door de toevoeging van elektromotoren wel eens richting de 700 pk grens gaan.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.