Autovisie
Autovisie Nieuws 4 jan 2022

Op deze auto’s zat (bijna) niemand te wachten (Deel 1)

De trouwe lezers van het Autovisie Jaarboek weten hoeveel modellen en uitvoeringen op de Nederlandse markt verkrijgbaar zijn. Maar niet alles wat er op de prijslijst staat, wordt ook daadwerkelijk verkocht. Beter gezegd, gékocht. Dit zijn de auto’s waarvoor de Nederlandse koper afgelopen jaar niét in de rij stond.

Let op, mogelijk zijn er door de Nederlandse dealers wellicht enkele exemplaren van de hieronder genoemde modellen verkocht. De auto’s hebben dan echter geen gele kentekenplaat voor- en achterop gekregen. Ze staan niet in de statistieken van de Rai Vereniging en Bovag en komen ook niet voor in de RDW-statistieken. Dit zijn de modellen, in alfabetische volgorde, waarvan er géén, één of slechts twee zijn geregistreerd.

Aston Martin DB11

In 2020 waren er nog drie personen die een Aston Martin DB11 aan het Nederlandse wagenpark toevoegden, maar in 2021 was er niemand. He-le-maal niemand. De voorkeur van de Aston Martin-liefhebber lag bij de Vantage en DBS, waarvan respectievelijk 4 en 8 stuks werden afgeleverd met gele kentekenplaat. Of was het de DBX die voor het uitblijven van een DB11-order zorgde? Van de SUV gingen er 14 de weg op.

Audi R8

Audi heeft in de afgelopen jaren het Audi Sport-dealernetwerk uitgerold en nog niet heel lang geleden zelfs uitgebreid. De Audi Sport-dealers leveren, net als de andere Audi-vertegenwoordigers, de types met de RS-aanduiding plus de R8. Voor garantie en onderhoud moet je dan wél naar de officiële Audi Sport-dealer. Wat de R8 betreft, er was het afgelopen jaar geen enkele koper. In het jaar ervoor waren het er nog twee.

Bentley Mulsanne

Vorig jaar ging er alsnog een Bentley Mulsanne op kenteken. Het was er een in de rappere en sportievere Speed-uitvoering. De Nederlandse markt was niet het eerste registratieland voor de limousine. De carrière van de limousine startte in een ander Europees land. Toch was de eerste registratie 2021, vandaar dat de Bovag en Rai de tweedehands auto wellicht aanmerken als nieuw verkochte Bentley. Het model Mulsanne werd in 2021 niet meer gebouwd. Halverwege 2020 werd de laatste Mulsanne gebouwd. De Speed-versie ging al eerder uit productie, begin 2020.

BMW 3 GT

Slechts twee exemplaren van de BMW 3 GT kregen vorig jaar een Nederlands kenteken. Het is de vijfdeurs-variant van de vorige generatie 3-Serie. BMW beëindigde de productie van de hoge 3-telg aan het begin van 2020. Twee stuks die blijkbaar in de showroom van een BMW-dealer stonden stof te happen, zijn nu op naam gegaan. BMW geeft geen vervolg aan de vijfdeurs hatchback. Logisch, want hij zorgde voor tegenvallende verkoopcijfers. In 2020 registreerde BMW slechts 42 stuks. Als de Duitsers slim zijn verlossen ze ook de 6 GT uit zijn lijden (41 stuks in 2021).

Citroën C-Zero

Knap, heel knap. Er stond blijkbaar nog ergens een Citroën C-Zero op een koper te wachten. De elektrisch aangedreven vijfdeurs hatchback is al enkele jaren uit productie. De bouw van het model werd door Mitsubishi uitgevoerd, maar de C-Zero is dan ook een licht aangepaste Mitsubishi i-MiEV. Citroën registreerde één exemplaar. In 2020 waren het er nog 13. Ook in dat jaar lag het productie-einde al ver achter ons.

Ferrari GTC4Lusso

Volgens de statistieken van de Rai en Bovag zijn er vorig jaar nog twee stuks van de GTC4Lusso op Nederlands kenteken gegaan. De een werd inderdaad vanuit de fabriek direct aan de Nederlandse dealer geleverd. De ander begon zijn carrière elders in Europa, maar wel voor het eerst in 2021. Het gaat in beide gevallen om de V12-uitvoering. Van de vierpersoons Ferrari werden in 2020 ook niet veel exemplaren geregistreerd, drie om precies te zijn. Het model is inmiddels uit productie, iets dan alweer twee jaar terug werd aangekondigd. Er komt geen directe opvolger. Ferrari komt als alternatief met een SUV/crossover die de naam Purosangue, oftewel ‘volbloed’, draagt.

Ford GT

Van de Ford GT is er afgelopen jaar één op Nederlands kenteken gegaan. Dat is juist niet teleurstellend, maar zeer positief. Van de tweepersoons sportcoupé zijn nu enkele exemplaren in Nederlandse handen, al dragen niet al die kopers de  bpm af. Het 2021-exemplaar, dat in handen is van Auto Dekker in Zaandam, heeft wel een Nederlands kenteken. Die gele plaat drijft de prijs op tot dik 785.000 euro, want ruim 73.000 euro aan bpm.

Jaguar XJ

Jaguar XJ

De voorraad Jaguars XJ is nu echt op, want er ging geen enkele limousine van de Engelse autobouwer op kenteken in 2021. In 2020 waren het er nog acht, maar ook toen waren dat louter voorraadauto’s. De productie van de XJ was al in 2019 beëindigd. Een opvolger had er al moeten zijn, ware het niet dat Jaguar de opvolger van de XJ heeft geschrapt. De fabrikant komt tot en met 2025 niet meer met nieuwe modellen.

Morgen complementeren we de lijst met auto’s waar in 2021 niemand op zat te wachten.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Op deze auto’s zat (bijna) niemand te wachten (Deel 1)
Sluiten