BMW is begonnen met het opnieuw rangschikken van de 6 Serie-familie. De productie van de 6 Coupé wordt momenteel afgebouwd, terwijl in de fabriek te Dingolfing de productievoorbereidingen voor de 6 GT in volle gang zijn. De Duitse autobouwer zal in de toekomst de 6 Serie alleen nog als GT leveren. De Coupé, Cabriolet en Gran Coupé worden vervangen door de 8 Serie.

BMW 6 GT


In de Verenigde Staten is de 6 Coupé al van de prijslijst gehaald. In februari rolde in Duitsland de laatste 6 Coupé voor de Amerikaanse markt al van de band. De productie voor Europa draait nog. De Cabriolet en de Gran Coupé zijn nog leverbaar, maar ook voor die modellen is het einde in zicht.

Langer en lager

Het leveringsprogramma van de 6 Serie krijgt in november een nieuwe impuls als BMW de GT lanceert. De 6 GT is de opvolger van de 5 GT, waarvan de bouw afgelopen februari al werd stilgelegd. Net als zijn voorganger krijgt de 6 GT een coupé-achtige carrosserielijn. Maar anders dan de 5 GT wordt de variant op basis van de 6 Serie niet zo hoog. De designafdeling van BMW heeft de daklijn 5 cm lager gelegd. De totale lengte van de auto neemt echter wel toe. De bumpers staan 10 cm verder uit elkaar. Binnen deze nieuwe afmetingen biedt de 6 GT plaats aan vijf personen.

BMW 6 GT


Tweedelige klep

De inzittenden krijgen toegang tot het interieur middels vier portieren zonder sponningen. Dat had de 5 GT ook al. Anders is de vijfde deur. Had de 5 GT nog een klep die op zowel hatchback- als sedanwijze geopend kon worden, die van de nieuwkomer bestaat uit een deel. Door van de tweedelige achterklep af te stoppen reduceert BMW al een stuk gewicht. De extra scharnierpunten maakten de vernuftige constructie heel zwaar.

BMW 6 GT


November

Wanneer BMW in Europa met de 6 Serie Coupé stopt, is niet bekend. De 6 GT komt 11 november op de Nederlandse markt. (foto's Wilco Blok)

BMW 6 GT


Computerillustratie Schulte Design