Controversiële designs BMW goed voor verkoopaantallen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F08%2Fdevon-janse-van-rensburg-yoqHLUayUTg-unsplash.jpg)
De Duitse autofabrikant heeft de laatste jaren nogal wat over zich heen gekregen door hun gedurfde designs. BMW zelf is er hartstikke blij mee.
“Ik denk dat het goed is dat we de modellen niet op elkaar laten lijken, dat wil de consument ook”, vertelt Anne Brons, CEO van BMW Nederland aan Autovisie. “Klanten waarderen dat we niet mainstream zijn, maar dat we willen opvallen. En we hebben voor iedereen wat wils. Mensen die XM-achtige prestaties maar ook een discrete auto willen, kunnen bijvoorbeeld voor de iX M60 gaan.”
Correlatie tussen controversiële designs van BMW en verkoopaantallen
BMW heeft inmiddels een breed portfolio met veel verschillende modellen met heel verschillende designs. “En ik denk dat dat onze kracht is. Vind je een bepaalde auto niet mooi, dan moet je ‘m vooral niet kopen, maar ik denk dat we binnen ons merk dan genoeg alternatieven hebben”, vertelt Brons.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F08%2FP90458163-lowRes.jpg)
Dat wordt versterkt door de verkoopcijfers, want die zijn bij BMW uitstekend. “Het lijkt soms wel alsof er een correlatie is tussen het aantal negatieve reacties op het internet en onze wereldwijde verkoopaantallen: die gaan nu door het plafond heen.” Brons geeft echter toe dat ook hij niet altijd direct enthousiast is over elk nieuw model dat zijn merk uitbrengt. “Ik moest ook even slikken toen ik voor het eerst de iX zag, maar na een paar dagen rijden in de M60 begrijp ik die auto veel beter en wil ik ‘m eigenlijk wel hebben. Hij is helemaal anders en nieuw, en dat ga je echt waarderen. En toen ik weer in m’n eigen auto stapte (een X7, red.) dacht ik dat-ie kapot was, maar zo’n iX is gewoon super snel.”
Opvolgers 3- en 5-Serie
Wat betreft design is het nu vooral wachten op de opvolgers van de BMW 3- en 5-Serie. Eerstgenoemde heeft onlangs een facelift ontvangen en gaat dus nog een aantal jaren mee, maar de nieuwe 5-Serie zal ergens volgend jaar worden onthuld.
Het is een van de belangrijkste modellen van de fabrikant die wat design betreft de laatste jaren meer een evolutie dan een revolutie heeft doorgemaakt. Het zal interessant zijn om te zien of BMW voor de volgende generatie grotere stappen zet wat betreft design. In 2025 is het dan de beurt aan de nieuwe 3-Serie, die op het volledig elektrische nieuwe Neue Klasse-platform staat.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze BMW Neue Klasse is een soort oversized nachtlampje
-
Elektrische BMW is nu bereikbare occasion
-
Met deze open occasion voel je je net Pierce Brosnan
-
Conclusie na 16.500 km: de BMW i5 is een goede EV én 5-serie
-
BMW M5-kopers zijn stiekem allemaal brave huisvaders (of moeders)
-
Elektrische auto stil? Deze nieuwe BMW maakt superveel herrie
-
Zoveel geld verwacht BMW te verliezen door alle importheffingen
-
BMW zet archief online! Nu komen we helemaal niet meer aan werken toe
-
Al voor 9.000 euro rijd je deze echt sportieve BMW als occasion
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
50.000 euro voor twee letters: dit is de BMW M3 CS Touring
-
Deze grote premium-SUV’s met V8 zijn als occasion best betaalbaar