BMW 8 Serie Gran Coupé: dit is hem officieel
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbmw-8-serie-gran-coupe-18.jpg)
Kort na de introductie van de BMW M8 vergroten de Münchenaren het aanbod van de 8 Serie verder. Letterlijk. Het merk toont nu officieel de BMW 8 Serie Gran Coupe. De 8 Serie, maar dan met twee extra deuren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbmw-8-serie-gran-coupe-12.jpg)
We hadden hem eigenlijk al gezien, de BMW 8 Serie Gran Coupé, maar nu toont BMW hem ook officieel. De jongste en tevens grootste telg in het gamma van de BMW 8 Serie: de Gran Coupé. En we kunnen er kort over zijn, want in essentie verschilt hij niet veel van de normale 8 Serie.
Dezelfde motoren
Kopers van de Gran Coupé hebben namelijk keuze uit exact dezelfde motoren als de mensen die een normale 8 Serie aanschaffen. Het topmodel -tot de komst van de M8- is wederom de M850i xDrive met 530 pk en en 750 Nm uit een 4,4 liter V8. De 840i is er met of zonder xDrive te krijgen en lever 340 pk en 500 Nm uit een drieliter zes-in-lijn. En dieselaars kunnen kiezen voor de 840d met een 420 pk en 680 Nm sterke drieliter zes-in-lijn.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbmw-8-serie-gran-coupe-13.jpg)
Het verschil tussen de modellen zit hem in de langere wielbasis. BMW heeft 201 mm aan metaal tussen de voor- en de achterwielen geplaatst. Hierdoor biedt de Gran Coupé de meeste beenruimte van alle Coupé’s in BMW’s leveringsprogramma. De fabrikant claimt dan ook voldoende ruimte voor twee volwassenen. Deze kunnen comfortabel zitten in de twee stoelen. De middelste zitting is minder gevormd en is volgens BMW dan ook alleen geschikt voor kortere ritten. Een gelegenheidszitplaats zag maar, terwijl het model juist is bedoeld om langere ritten mee te maken.
Bagageruimte
Opvallend is ook dat de bagageruimte, ondanks de langere en hogere daklijn, amper gestegen is. Hij komt nu uit op 440 liter. De tweedeurs BMW 8 Serie heeft maar 20 liter minder. Maar beide modellen moeten volgens de fabrikant genoeg ruimte bieden voor drie golftassen. Dan weet u direct waar de prioriteiten van de kopersgroep liggen. Mocht er toch nog een vierde golftas mee moeten, dan kan de achterbank in delen van 40:20:40 opgeklapt worden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbmw-8-serie-gran-coupe-9.jpg)
Al die extra ruimte gaat natuurlijk ten koste van het gewicht van de auto. De zwaarste 8 Serie Coupé (M850i xDrive) weegt al een niet misselijke 1890 kilogram en daar gaat de 20 cm langere vierdeurs coupé overheen. De weegschaal blijft steken op 1.995 kilogram. Wat de grote 8 Serie gaat kosten is helaas nog onduidelijk. Al verwachten we hier snel meer informatie over, want BMW toont de auto officieel op het #NEXTGen event op 25, 26 en 27 juni in München. De marktintroductie van de vier Gran Coupé-versies volgt in november.
Lees ook:
Ook interessant
-
Is de 911 S/T de duurste, puurste en lichtste Porsche?
-
Je raadt nooit de motor van deze caravan/camper-Volkswagen T1
-
Vaak krassen op je auto? Deze optie voorkomt ze, aldus Elon Musk
-
‘Goedkope’ Chinese concurrent Mercedes G-klasse kan varen!
-
De allereerste hybride is zuinig en koop je voor minder dan een elektrische fiets
-
Kabinet trekt 125 miljoen uit voor waterstof, dit zijn de plannen
-
Review SsangYong Torres – Te bestellen als je ‘m echt wil hebben
-
Covermodel: Fiat 2300 Coupé, ‘Een waardig topmodel’
-
Lege accu? Dit kost het als je strandt met je elektrische auto
-
Deze auto’s moet je nooit kopen volgens ChatGPT
-
Occasions: 3 comfortabele top-middenklassers voor 15.000 euro
-
Deze zelfgebouwde Saab EX kan van jou zijn, en dat wil je