Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 16 jul 2021

Bijzondere mijlpaal Mulliner-afdeling van Bentley

Het is feest bij Bentley en in het bijzonder de Mulliner-afdeling: zij hebben onlangs het duizendste project afgerond. De eer van de duizendste ging naar een Europese klant die het interieur van zijn Bentayga tot in de puntjes wilde personaliseren.

Bentley richtte de Mulliner-afdeling, zoals die in z’n huidige gedaante bestaat, in 2014 op om klanten de mogelijkheid te geven hun toch al bijzondere auto nóg unieke te maken. De coachbuilder, die al sinds 1959 in handen is van Bentley, heeft de afgelopen jaren hard doorgewerkt om verschillende modellen te voorzien van aparte kleuren of vormen, want het heeft ook koetswerken als die van de bijzondere Bacalar gevormd. Bentley-klanten kunnen dus aankloppen bij Mulliner om hun auto van wat bijzonderheden te voorzien. Daarbij zijn zij slechts beperkt door twee dingen: hun creativiteit en – natuurlijk – de wet.

Het duizendste project komt op naam te staan van een Europeaan, die niet veel meer wilde dan twee specifieke interieurkenmerken. Die klant wilde Olive Ash aan de binnenkant van zijn gloednieuwe Bentayga en ook iets meer contrasterend dubbele stiknaad in de stoelen en deurbekleding. Kortom, een wat subtieler project voor Mulliner.

Het interieur van het duizendste project van Bentley’s Mulliner-tak.

Zeven jaar geleden begon Mulliner dus aan het eerste project. Dat was een gelimiteerde oplage van 15 Flying Spur Serenity’s en richtte zich op het nog comfortabeler maken. Het was ook het startschot voor de diamantvormige stiksels in de bekleding, welke vandaag de dag ook te zien is in de Continental GT Mulliner.

Smaakvolle creaties, maar ook wat twijfelgevallen

Over smaak valt te twisten, zeker als we door de archieven van de Mulliner-tak van Bentley speuren. Onder de wat meer smaakvolle en positief opvallende vertoningen vallen de Continentals die geïnspireerd waren door de beroemde Breitling Jets, de recente Bacalar en de ‘nieuwe’, maar volledig nagebouwde Blower, een van de meest iconische Bentley’s ooit, die dik 40.000 uur kostte om te bouwen. Ook de Bentley Continental GT Pikes Peak, vernoemd naar de beroemde heuvelklim en ter ere van het record dat zij met die auto aldaar hadden gezet, mag niet in dit rijtje ontbreken.

 

Maar met duizend projecten in zeven jaar tijd kan natuurlijk niet alles even geslaagd zijn. Zo was de Bentley Bentayga Mulliner volgens ons zeker niet moeders mooiste – al ging het vooral om het verhogen van het comfort. En natuurlijk is de klant in zo’n geval koning. Ook op interieurgebied zijn er nogal wat opvallende verschijningen langsgekomen in de afgelopen zeven jaar. Hieronder een greep uit de Mulliner-projecten van de afgelopen jaren.