Autovisie
Autovisie Nieuws 7 jan 2021

Bentley ondanks coronacrisis toch naar recordhoogte

Het klinkt welhaast onwerkelijk, maar Bentley heeft in het jaar van de coronacrisis een nieuw verkooprecord geboekt. En dat terwijl de productie verschillende malen werd stilgelegd door de Engelse lockdown.

Het Engelse merk gaf eerder aan Autovisie al aan, dat het pijlsnel uit de startblokken was gekomen. Bentley had de dikste orderportefeuille ooit aan het begin van 2020. Maar toen was daar plotsklaps de coronacrisis. Orders werden geannuleerd en de fabriek moest vanwege een lockdown vanuit de Britse overheid sluiten. De tegenslagen konden de autofabrikant er niet van weerhouden van succes. In de betere tijden die 2020 kende wist het merk weer de nodige orders binnen te halen en de productie op volle toeren te laten draaien, nadat het weken lang op halve capaciteit draaide. bentley verkoop

Amerika grote aanvoerder

In totaal verlieten er vorig jaar 11.206 automobielen de fabriekspoort in het Engelse Crewe. Dat aantal is een record voor Bentley. Het lag precies 117 auto’s hoger dan het recordvolume uit 2017, en 2% hoger dan in 2019. De afzet groeide in Amerika met 4% tot 3.035 stuks. De markt is goed voor 27% van de wereldwijde verkoop van Bentley.

Chinese markt bepaalt eindcijfer

De Chinese markt groeide procentueel het hardst. De Chinezen kochten 48% meer Bentley’s in vergelijking met 2019, zodat het land op de tweede plaats als het gaat om verkoopmarkten eindigde. In totaal gingen er 2.880 Bentley’s de weg op. In Europa -de derde markt voor het merk, exclusief Groot-Brittannië- stortte de afzet met 18% in tot 2.193 eenheden. Desalniettemin kwam een op de vijf nieuwe Bentley’s deze kant op. In het thuisland zakte de verkoop met 22% in tot 1.160 stuks. In het Midden-Oosten kochten 14% minder personen een Bentley. Er werden daar 735 auto’s met het gevleugelde embleem afgeleverd.

Weinig rek

Bentley aast al jaren op een verdere groei, maar het zit de autobouwer niet mee. Met de Bentayga erbij had de autobouwer op een jaarniveau van 15.000 stuks willen uitkomen, maar het merk blijft rond de 11.000 stuks hangen. De winst van de SUV werd teniet gedaan met de dalende afzet van de Flying Spur, alsmede de leeftijd van de Continental. Met de gestage uitrol van de derde generatie Continental en Flying Spur had juist 2020 het jaar van de groei moeten worden. De coronacrisis gooide roet in het eten, ook al werd alsnog een recordjaar gerealiseerd.

V8-versie Flying Spur vervroegd

Afgelopen jaar was 24% van de verkoop een Continental GT en eiste de Continental GT Convertible 15% van de afzet op. De Bentayga claimde 37% van de verkoop. De Mulsanne pakte een te verwaarlozen percentage, waardoor de Flying Spur op bijna een kwart uitkwam. Het percentage voor de vierdeurs sedan, die na het verdwijnen van de Mulsanne de enige limousine in het programma is, had hoger kunnen uitvallen. Naast de coronacrisis kreeg het merk ook te maken met een verkoopbeperking van de W12-versie, de enige motorisering in het programma van de Flying Spur. De voor 2021 geplande V8-versie werd zodoende naar voren gehaald, waardoor eind 2020 al de eerste V8-types de weg op konden.

Bacalar weinig invloed op afzetcijfers

Dit jaar voegt Bentley de Bacalar tijdelijk aan het programma toe. Van de open tweezitter komen slechts 12 stuks beschikbaar. Daarnaast breidt Bentley het gamma van bijvoorbeeld de Bentayga uit met een plug-in hybride, welke aandrijflijn ook voor de andere types volgt.