Een Bentley heeft doorgaans een dikke V12 onder de motorkap en wie er eentje heeft, steekt eigenlijk een middelvinger op naar alle milieuplannen. Nu heeft het merk haast om zo snel mogelijk een 'groene' EV op de markt te brengen. 

Bentley Bentayga Hybrid


Dat Bentley al langer bezig is om ook hun steentje bij te dragen aan een schonere wereld, weten we inmiddels. Vorig jaar kondigde het namelijk een Bentayga plug-in hybride aan. Onder de kap van die auto ligt een zescilinder die wordt bijgestaan door een flinke elektromotor waar je zo'n 35 tot 40 kilometer mee kunt rijden. Tegelijkertijd kun je ook nog gewoon een V12 in de super-SUV bestellen.

Onderzoek

Maar de Britten willen verder. Uit eigen onderzoek blijkt namelijk dat 30% van de eigenaren of potentiële Bentley-klanten graag een volledig elektrisch voertuig van het merk willen bezitten. Bovendien wordt een Bentley ook 30% aantrekkelijker wanneer die wordt aangedreven door elektriciteit in plaats van benzine.

'We hebben daarom haast om een EV te bouwen', zei Bentley-baas Adrian Halmark dit weekend op Goodwood Festival of Speed. Maar al snel gaf hij aan dat het waarschijnlijk tot 2025 duurt voordat die wens realiteit wordt. 'We willen dan ook een auto maken die aan onze standaarden voldoet. En dat lukt nu nog niet.'

Te zwaar

Neem bijvoorbeeld de Bentayga. De V8-versie is de lichtste uitvoering en weegt al 2.288 kg. Een elektromotor maakt de auto nóg zwaarder en voldoet daarmee niet meer aan de eisen van Bentley, zegt Halmark. 'Maar een lichtere batterij heeft weer een te beperkt bereik. De techniek die nu beschikbaar is, past niet bij ons merk.' Halmark verwacht dat de juiste batterijtechniek pas in 2025 beschikbaar is.

Maar of al deze plannen bedoeld zijn om bij te dragen aan een beter milieu, is nog maar de vraag. Zo bevestigde Halmark bijvoorbeeld dat consumenten niet zozeer een EV willen vanwege de lagere uitstoot, maar meer door het futuristische en stille karakter van zo'n wagen. Bovendien ziet Bentley zelf mogelijkheden om een nóg grotere auto dan de Bentayga te bouwen. En of zoiets nou ons klimaat gaat redden...